Air France-KLM voert per 1 april 2018 definitief een GDS-toeslag in van € 11 per enkele reis, zoals TravelPro eerder deze week al wist te melden. Toon Balm, Vice President Sales and Services KLM Nederland, heeft de invoering vanochtend bevestigd. “Wij vinden dat wij de reisagent hierdoor per definitie niet buitenspel zetten”, aldus Balm, desgevraagd tegenover TravelPro.

Balm beaamt wel dat het werken via NDC uiteindelijk effect gaat hebben op de agent. “De rol van reisagent is aan verandering onderhevig, maar wij denken dat als de agent waarde kan toevoegen in de chain, hij of zij haar eigen positie kan creëren. Reisagenten kunnen straks kiezen om in verbinding te staan met Air France-KLM via NDC, de agency booking tool die wij aan het ontwikkelen zijn of via GDS.”

KLM is volgens Balm al geruime tijd met de ANVR en reisagenten in gesprek over de invoering van NDC. Balm: “Gezamenlijk begrijpen we de richting die we zijn ingeslagen. Tot 1 april gaan we verdere stappen ondernemen om samen met de business de NDC-implementatie goed te laten verlopen en dat iedereen de waarde van deze ontwikkeling inziet. We praten erover hoe het eruit moet gaan zien en over waar behoefte aan is binnen de trade. Vanaf vandaag de dag kunnen we meer de details ingaan.”

Volgens de ECTAA, de Europese organisatie van reisbranche-organisaties, blijkt uit onderzoek dat de kosten voor boeken via GDS en het eigen kanaal van een airline dezzelfde kosten met zich meebrengen. Ook de ANVR vindt het argument dat het boeken via GDS duurder is dan boeken via het eigen kanaal onzin. Balm laat daarover desgevraagd tegenover TravelPro weten: “Het is echt niet waar dat het kletskoek is dat een boeking via GDS voor ons duurder is dan via ons eigen kanaal. Ik weet niet waar de ANVR het op baseert, maar wij weten precies wat de kosten zijn per kanaal. Als je een boeking via GDS vergelijkt met een boeking via een van onze directe kanalen, dan zit daar een substantieel verschil in.”

Dat Air France-KLM met een GDS-toeslag gaat werken, heeft alles te maken met NDC (New Distribution Capability), een door de IATA wereldwijd ingevoerd alternatief systeem voor boekingen via GDS. Luchtvaartmaatschappijen verwachten fors te kunnen besparen op hun distributiekosten wanneer ze werken via NDC.

ANVR laat in een reactie weten: ‘Reeds eerder heeft KLM aangegeven kansen te zien voor invoering van NDC en hiermee alternatieven te willen ontwikkelen voor boeking via een GDS. De ANVR voert regelmatig overleg met KLM Nederland. Wij verwachten dat AF/KL op korte termijn (binnen enkele dagen) hierover meer duidelijkheid gaat geven.