Air France-KLM gaat met een GDS-toeslag invoeren, dat schrijven Franse media. KLM wil niet ingaan op wat de Fransen schrijven en wil dan ook desgevraagd niet bevestigen tegenover TravelPro of het klopt wat de Fransen schrijven.

Vanochtend hebben diverse media een uitnodiging ontvangen voor een telefonische toelichting die Toon Balm, Vice President Sales and Services KLM Nederland, zal geven inzake de New Distribution Capability.

Volgens deplacementspros.com zal de GDS-toeslag ingaan per april 2018. Over het uiteindelijke bedrag is nog geen definitieve duidelijkheid, maar dit zal volgens bronnen van de website tussen de € 9 en € 12 per segment zijn.

Dat Air France-KLM met een GDS-toeslag gaat werken, heeft alles te maken met NDC (New Distribution Capability), een door de IATA wereldwijd ingevoerd alternatief systeem voor boekingen via GDS. Luchtvaartmaatschappijen verwachten fors te kunnen besparen op hun distributiekosten wanneer ze werken via NDC.

ANVR laat in een reactie weten: ‘Reeds eerder heeft KLM aangegeven kansen te zien voor invoering van NDC en hiermee alternatieven te willen ontwikkelen voor boeking via een GDS. De ANVR voert regelmatig overleg met KLM Nederland. Wij verwachten dat AF/KL op korte termijn (binnen enkele dagen) hierover meer duidelijkheid gaat geven.’

Nadat IAG liet weten voor non-NDC boekingen per 1 november 2017 een toeslag (€ 9,50) in te voeren, liet de ANVR weten dit te zien als een bedenkelijke ontwikkeling voor de reisagent en de klant. Medio juni is hierover door de Europese koepelorganisatie ECTAA, samen met de GBTA (Business Travel Association) en de ETTSA (technologie/travelbedrijven) een brief geschreven aan de Europese Commissaris voor Transport.

Volgens IATA zal NDC de reisindustrie in staat stellen om de manier waarop vliegtickets worden verkocht aan bedrijven, vakantiegangers en zakenreizigers veraangenamen. Productdifferentiatie, toegang tot volledige prijs- en productinformatie moeten zorgen voor een transparante ervaring voor de consument. NDC zou ook de mogelijkheid tot communicatie tussen luchtvaartmaatschappijen en reisagenten verbeteren.

Hieronder een video van een NDC Hackathon. Lees verder onder de video.

Eerder al maakten IAG en Lufthansa bekend met een GDS-toeslag te gaan werken, waarop veel kritiek was vanuit onder andere de ANVR en Amadeus. Walter Schut (ANVR) noemde de Lufthansa-actie destijds onbezonnen. “Hierdoor worden tickets die via een reisagent worden geboekt, een stuk duurder. Op ‘ingewikkelde’ tickets voor leisure en business zitten voor een reisagenten een goede marges, maar door deze maatregel wordt dat bestraft met een toeslag van € 16 per ticktet.”

Amadeus liet in 2015, nadat Lufthansa bekend maakte met een GDS-toeslag te gaan werken, weten: “Deze beslissing levert alleen maar nadeel op voor de reisindustrie. Als reisbureaus worden gedwongen deze maatregel te accepteren en zij hun boekingsprocedures en systemen moeten wijzigen, moeten zij die extra kosten straks ook doorberekenen aan de klant. De reisagent, de klant en de reisindustrie als geheel zijn de grote verliezers in deze.”

Al in juni 2015 liet Alexandre de Juniac (destijds CEO Air France-KLM) tijdens de IATA Annual General Meeting in Miami volgens persbureau Reuters weten dat de luchtvaartmaatschappij de optie om een GDS-toeslag in te voeren overwoog.

Volgens de ANVR voeren airlines GDS-toeslagen in omdat volgens hen de verkoopkosten via het CRS-kanaal veel hoger zijn dan via het directe verkoopkanaal. ANVR: ‘Diverse onderzoeken wijzen echter uit dat dit niet juist is. Airlines kijken alleen naar de kosten van hun website. Wanneer men alle kosten meeneemt, zoals betaalkosten, acquisitiekosten (metasearch, Google ads), marketingkosten, directe servicekosten klant, zijn er vrijwel geen verschillen meer. De toeslagen die de Lufthansa en IAG-groep doorberekenen kunnen daarom niet anders worden gezien als een oneerlijke manier van benadeling van het agentenkanaal.’