Greenpeace lanceert de ‘Groene Reiswijzer’, waarmee de prijs, reistijd en CO2-uitstoot naar de populairste steden van Europa is te vergelijken. Op groenereiswijzer.nl ontdek je wat het verschil is als je kiest voor de trein, de auto of vliegtuig.

“Je hoort steeds vaker dat vliegen slecht is voor het milieu. Sommige mensen vragen zich daarom af of ze wel of niet meer kunnen vliegen. Maar de trein of bus reizen, lijkt binnen Europa vaak een minder goed alternatief. Of we denken er niet eens meer aan! Wat het verschil nou écht is, dat kon je nergens makkelijk vergelijken. Daarom hebben we de Groene Reiswijzer ontwikkeld, waar je je reis naar de populairste bestemmingen in Europa snel en makkelijk vergelijkt. Een wijs begin van je reis!”, aldus Cas van Kleef van Greenpeace over de reden waarom Greenpeace met dit initiatief is gekomen.

Met de Groene Reiswijzer zie je de gevolgen van je reis voor je tijd, het klimaat en je portemonnee. Zo kun je een bewuste keuze maken. Want vliegen lijkt de snelste optie, maar uit ons onderzoek blijkt dat vliegen of treinen op korte afstanden niet zo veel verschil maakt. Als je tenminste je reistijd naar het vliegveld, en de wachttijd voor vertrek meetelt. Londen is de populairste stad voor een citytrip. Maar als je vliegt, sta je niet eens zo veel sneller naast de Big Ben, dan wanneer je met de trein zou gaan. We hebben ook laten berekenen hoe snel het zou kunnen, als er geïnvesteerd wordt in het spoor en de dienstregeling beter wordt.

Volgens Van Kleef is de Groene Reiswijzer hard nodig: “Er zijn tientallen websites waar je makkelijk het hele vliegaanbod te zien krijgt. Bij het maken van de Groene Reiswijzer hebben we zelf gemerkt hoe ingewikkeld het is om dat voor een trein- of busreis te doen. Er zijn veel minder opties en veel websites zijn onvolledig of onhandig in gebruik. Daardoor lijkt het meest klimaatvriendelijke vervoersmiddel, nu ook het meest ingewikkelde. We vinden dat de NS, samen met internationale spoorwegmaatschappijen, hun reisplanners moeten verbeteren. Ook vliegmaatschappijen en reisbureaus kunnen helpen. Door bijvoorbeeld als eerste optie een treinreis aan te bieden als de bestemming goed bereikbaar is per spoor.”

Uit onderzoek blijkt volgens Greenpeace dat de trein een veel aantrekkelijker alternatief wordt als de service, verbindingen en prijzen verbeteren. De tweede stap is investeren in een HSL-netwerk, waarmee de trein in veel gevallen zelfs sneller wordt dan het vliegtuig. Wij vinden dat het kabinet het voortouw moet nemen om de meest groene reisoptie sneller, betaalbaar en makkelijk te maken. Daarom hebben we het luchtvaartmanifest “Zet de luchtvaart op het juiste spoor” gelanceerd. Deze is inmiddels door 40.000 mensen ondertekend.