Ben Smith (CEO Air France-KLM) heeft vandaag KLM bezocht. In eerste instantie ontmoette Smith KLM’ers in het Schiphol Crew Centre om vervolgens op het KLM-hoofdkantoor 200 managers toe te spreken. Het bezoek komt binnen een week nadat de Franse krant La Tribune grote stukken publiceerde uit een brief van Smith aan het personeel van Air France. Daaruit zou blijken dat er plannen zijn om van Air France het premium-merk te maken.

KLM president-directeur Pieter Elbers was ook aanwezig tijdens de meeting van de Canadees Smit met de 200 (KLM-)managers. De twee wilden na afloop bij het bemanningscentrum op Schiphol geen vragen beantwoorden, zo is te lezen in een artikel naar aanleiding van het bezoek aan Schiphol/Amstelveen op de website van de Telegraaf. Annette Groeneveld (voorzitter van de Vakbond Nederlands Cabinepersoneel) liet aan dezelfde krant weten dat Smith zou hebben gezegd dat hij met Air France-KLM weer nummer 1 van Europa wil worden, maar hij vertelde niets over hoe hij de positie ziet van KLM binnen de groep.

De nieuwe general manager van Air France wil een uitgebreide verbouwing van de Air France-vloot waarmee Smith premium reizigers wil gaan aantrekken waarmee ook de inkomsten vergroot moeten worden. “We hebben er duidelijk voor gekozen om onze strategie te richten op dit premium segment”, zo schreef hij aan de werknemers in de brief van woensdag 9 januari jl.. In dezelfde brief staat tevens: “Ons huidige aanbod is nog steeds te complex: de diversiteit van onze cabineconfiguraties maakt het moeilijk voor onze klanten” en “wij zijn momenteel het enige grote bedrijf dat nog geen samenhangende producten of ‘volledig vlakke’ stoelen in Business aanbiedt”.