Het is een zwarte dag voor het oudste reisbedrijf ter wereld, maar hoe begon het een kleine 180 jaar geleden ook alweer?

Thomas Cook startte zijn bedrijf in 1841 met een tour die 500 mensen met de trein van Leicester voor 1 shilling per persoon naar Loughborough bracht voor een bijeenkomst. Met zijn visie, het verzelfstandigen van mensen, door hen te kunnen laten reizen, startte Cook met het organiseren van een aantal tours tussen Leicester, Nottingham, Derby en Birmingham waardoor duizenden mensen het reizen met de trein voor het eerst konden ervaren. Hiermee zijn de fundamenten voor zijn toekomstige bedrijf gelegd. De vraag naar deze tours werd zo groot dat Cook al snel zijn aanbod uitbreide naar Londen, Schotland, Wales en Ierland waarna het vaste land van Europa snel volgde. De tours naar het vaste land omvatte aanbod naar Antwerpen, Brussel, Keulen, Frankfurt, Heidelberg, Straatsburg en Parijs. De groeiende klantvraag naar een meer algehele service leidde tot het openen van de eerste Thomas Cook reiswinkel aan Fleet Street in Londen in april 1865.

In de 14 jaar die volgde werkte Thomas Cook samen met zijn zoon, John Mason Cook om de klantervaring verder te verbeteren. Cook introduceerde zijn circular notes, een eerste vorm van traveller’s cheques en een systeem van hotel coupons, om een vaste prijs te kunnen garanderen. Hij lanceerde daarnaast tours naar Egypte en Palestina en publiceerden de eerste uitgave van Cook’s Continental Time Tables & Tourist’s Handbook.

Met zijn gevoel voor business nam John Mason Cook het bedrijf over van zijn vader in 1879 waarbij direct duidelijke doelen werden gesteld om het bedrijf de toekomst in te leiden. Met de ambitie van een internationale uitbreiding stelde hij nieuwe partnerships over de grens veilig en begon aan het samenstellen van tours naar de Olympische Spelen in Athene. Zijn samenstelling van een vloot luxueuze Nijlcruises nam grote vormen aan en leidde in de volksmond tot het ‘omdopen’ van dat stuk Nijl in Cook’s Canal. Hij begreep de kracht van internationale communicatie en verbeterde hiermee relaties met zijn overzeese kantoren. Dit stelde hem in staat om snel te reageren op de inzichten verkregen vanuit de feedback van de klant. Rond 1965 oversteeg Thomas Cook’s winst voor het eerst de 1 miljoen pond grens en reisden er meer dan één miljoen Britten naar Spanje. Deze bestemming is vandaag de dag nog steeds Thomas Cook’s bestseller. Tijdens de zeventiger jaren werd Thomas Cook geprivatiseerd en gekocht door een associatie van Midland Bank, Trust House Forte en the Automobile Association en overleefde een verlammende recessie. Er werd een ‘Money Back Guarantee service’ gelanceerd en het bedrijf verhuisde naar Peterborough. Dankzij de lancering van de slogan ‘Don’t Just Book It, Thomas Cook It!’ in 1984 werd het bedrijf een vertrouwde naam voor families met kinderen.

Er volgde een decennium van diverse acquisities, inclusief de koop van Sunworld en Time Off. In 1997 lanceerde Thomas Cook de mogelijkheid tot online koop via het internet wat de klanten gemakkelijker toegang verschafte naar wereldwijde vakanties. Zes jaar later lanceerde de reisorganisatie zijn eigen luchtvaartmaatschappij met vertrekken vanaf zeven luchthavens in Groot Brittannië naar meer dan 60 verschillende vakantiebestemmingen. Hierdoor werd de klant een meer complete pakket ervaring geboden, vanaf de luchthaven tot aan het hotel. Vandaag de dag bestaat Thomas Cook Airlines uit Condor, Thomas Cook Airlines Scandinavië, Thomas Cook Airlines UK en Thomas Cook Airlines België en heeft een 92-vliegtuigen tellende vloot naar meer dan 100 bestemmingen. De toekomst van het bedrijf werd veilig gesteld, toen het in 2001 gekocht werd door de Duitse reisgigant Condor & Neckermann die kiest voor de naam Thomas Cook AG. Door deze overname verschijnt de naam Thomas Cook ook in Nederland. Voordien was deze alleen bekend van de handige traveller’s cheques. Het bedrijf werd in 2007 succesvol samengevoegd met de My Travel Group plc en the Co-operatieve Travel Group in 2011. In aanvulling op het uitbouwen van relaties met wereldwijde hotelpartners werden in 2007 drie eigen merkhotels geopend onder de naam Sunwing en Sunprime. In de jaren daarna volgden SENTIDO, SunConnect en smartline. Hotelketens die ieder specifieke faciliteiten bieden waardoor zij geschikt zijn voor families en meerdere generatie reizigers maar ook voor koppels en alleen reizende. De Thomas Cook Group voegde dit jaar een eigen merk in de vorm van Casa Cook aan haar portfolio toe, dat het aantal ‘eigen’ hotels op bijna 200 brengt.

Ruim 40 jaar geleden verkocht Neckermann de eerste vliegreizen vanuit een aantal eigen Neckermann reisbureaus waarvan het hoofdkantoor boven het reisbureau aan de Kalverstraat in Amsterdam gevestigd was. Inmiddels zijn het postorderbedrijf en de reisorganisatie twee aparte bedrijven en maakt Neckermann Reizen deel uit van de internationale Thomas Cook Group plc. dat steeds meer de focus aan het leggen was op haar ‘eigen’ merken SENTIDO, smartline, SunConnect, Sunprime en Casa Cook.

Met Thomas Cook op vakantie gaan, was volgens de organisatie op vakantie gaan en erop kunnen vertrouwen dat het goed geregeld was. Een ervaren team voor én achter de schermen werkt hard om iedereen een unieke vakantiebeleving te bezorgen, waarin kwaliteit en genieten centraal staan. Klantenfeedback wordt voortdurend bekeken, opgevolgd en verbeteringen zo snel mogelijk doorgevoerd. Om dat vertrouwen verder te verdienen, hebben wij in de afgelopen jaren verschillende garanties en beloftes ingevoerd zoals o.a. Onze Beste Prijsgarantie voor de vroege boeker, de Ski Garantie om zeker te zijn dat je kunt skiën tijdens je wintersportvakantie, de 24u tevredenheidsbelofte en de omboekgarantie.

Op het hoofdkantoor van Thomas Cook in Hoofddorp werken zo’n 200 mensen. Het managementteam van Thomas Cook Nederland bestond uit Jacco Tas (sinds 2018 Directeur Differentiated & Complementary Business), sinds eind mei 2018 Olger Kistemaker (Directeur Marketing & Distributie bij Thomas Cook Nederland), Martijn van Strien (sinds juli 2013 als Financieel Directeur lid van het directieteam), Petra Tiel (Manager HR) en Mireille Bakker (Manager Customer Contact). Tas, Kistemaker en Van Strien waren de Managing Directors. Jan Dekeyser, de Managing Director van België, kreeg in maart van dit jaar de verantwoordelijkheid over de Nederlandse markt na het vertrek van Carola Hoekstra die vijf jaar werkzaam was bij Thomas Cook.

De reissector is continu in ontwikkeling, staat voor grote uitdagingen en werkt met bijzonder kleine marges. Gezamenlijk met de teams de kosten goed in de hand te houden, de bedrijfsprocessen optimaliseren zijn mijn permanente opdrachten én mijn uitdagingen, net zoals het goed in kaart brengen en beheersen van de verschillende risico’s, waarbij voldoende ruimte blijft voor het benutten van nieuwe kansen. Het is erg belangrijk om samen met de collega’s heel kort op de bal te spelen. Dat blijft me enorm boeien, ook al werk ik nu meer dan vijftien jaar in deze sector…