InterviewNieuws

In de voetsporen van Walt Disney met Michiel Veenstra

Deel dit artikel

2023 is een bijzonder jaar voor de Walt Disney Company. Het bedrijf van de legendarische Walt Disney bestaat dan 100 jaar. En nu is er de mogelijkheid om in zijn voetsporen te treden samen met radio-dj en groot Disney-liefhebber Michiel Veenstra. 

Michiel werkt inmiddels 25 jaar bij de landelijk radio, waarvan het grootste gedeelte van zijn carrière bij 3FM. Inmiddels verzorgt hij alweer vier jaar de ochtendshow en is hij tevens programmadirecteur bij KINK, een relatief nieuwe zender. Zijn liefde voor Disney steekt hij niet onder stoelen of banken, want hij maakt wekelijks samen met Jorn Jokker en Ralf Verhoef een podcast over alles wat met Disney te maken heeft, D-tales. Ralf Verhoef heeft op zijn beurt, samen met Rick Dekkers (Bucketlist Travel, red.) en Willem Balkenende de reisorganisatie Florivida opgericht, gespecialiseerd in reizen naar onder meer de Disney Parken. Volgend jaar april komt daar een bijzonder reis bij, want Florivida organiseert in samenwerking met D-tales een reis naar de plek waar het voor Walt Disney allemaal begon; Los Angeles. Maar ook Anaheim waar het originele Disneyland op 17 juli 1955 haar poorten opende. En wie neem je dan mee als reisleider? Michiel natuurlijk, die alles over deze locaties kan vertellen. Maar waar komt zijn liefde voor Disney vandaan, wat maakt 2023 zo bijzonder en hoe gaat de reis er precies uitzien? We vragen het hem persoonlijk.

Hoe is jouw liefde voor Disney ontstaan?
Michiel: “Ik kreeg op mijn zesde een abonnement op de Donald Duck en daar raakte ik vrijwel meteen aan verslingerd. De echte focus op Disney ontstond rond de eeuwwisseling toen ik samen met Ralf, met wie ik D-tales maak, een internetbedrijf begon. De contactpersoon bij een van onze eerste klanten was een groot Disney-liefhebber, maar dan ook op zakelijk niveau. Hij spaarde bijvoorbeeld alle jaarverslagen van de Walt Disney Company. Door hem ben ik mij veel meer gaan verdiepen in het hele bedrijf en ben ik de laatste 25 jaar heel erg gefascineerd geraakt door de persoon Walt Disney. De manier waarop hij verhalen wilde vertellen, van de tekenfilms tot uiteindelijk echte werelden waar je in rond kan lopen. Maar ook een fascinatie voor de Disney Parken, hoe over elk detail wordt nagedacht en prachtig wordt uitgevoerd. Telkens ontdek je weer nieuwe dingen als je door de parken loopt.” 

Wat maakt Disney voor jou bijzonder?
“Vooral het meenemen naar een andere wereld. De knowhow die Walt en zijn mensen hadden als filmmakers en dat vertalen naar een fysieke omgeving. Er wordt niet zomaar een achtbaan neergezet met een toegangspoort, maar er wordt een heel verhaal omheen gebouwd. Het hele themagebied is dienstbaar aan de attractie en andersom. Elk detail klopt aan het bedachte verhaal en dat maakt het voor mij heel bijzonder.” 

Los Angeles, maar ook Anaheim is een bijzonder plek voor Disney, wanneer heb jij die plek voor het eerst bezocht?
“Ik ben voor het eerst in Disneyland Anaheim geweest in 2004. Ik werkte toen bij Radio Veronica bij de ochtendshow van Adam Curry. Adam heeft een licentie om in Amerika mensen in het huwelijk te laten treden. Vanuit het radiostation was een actie bedacht, waarbij luisteraars naar Las Vegas konden vliegen om zich te laten trouwen door Adam. We hebben daar een hele week uitgezonden en voor mij was het de eerste keer dat ik rond de westkust van Amerika was. Ik had nog een hele dag te besteden en het is ongeveer vijf uur rijden van Las Vegas naar Los Angeles, dus ik dacht: dit is mijn kans. Na de laatste uitzending, die Amerikaanse tijd rond middernacht was afgerond, ben ik direct naar het hotel gegaan, vier uurtjes geslapen om vervolgens met een huurauto door de woestijn richting Anaheim te rijden. Ik heb de hele dag in mijn eentje door Disneyland gelopen en ‘s avonds weer teruggereden naar Las Vegas. Sindsdien ben ik smoorverliefd geworden op dat park.”

Lees hieronder het hele interview met Michiel.

Author


Deel dit artikel

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Doe mee aan de 100e podcast

Volgende bericht

TUI: "Gok niet op de last minute-markt"

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.