Dossier OadNieuws

Interesse in Globe Reisburo’s blijft ondanks overname complete klantenbestand door D-reizen

De curatoren van de failliete Oad Groep hebben tegenover TravelPro bevestigd dat het totale klantenbestand van de Globe Reisburo’s is overgenomen door D-reizen. In de branche ontstonden daarover veel vragen aangezien D-reizen ‘slechts’ 81 van de 150 reisbureaus van Globe heeft overgenomen.

Curator Jacques Daniëls: ”In de aanvankelijke inschatting over het aantal reisbureaus dat gezien hun winstgevendheid verkoopbaar zou zijn, kwamen wij lang niet aan het aantal dat we nu daadwerkelijk hebben verkocht, namelijk 81, met behoud van werkgelegenheid voor 250 medewerkers. Dat viel ons dus mee, vandaar dat we in de onderhandelingen uiteindelijk ook hebben ingestemd met de eis dat ook het hele klantenbestand over zou gaan.”

Dat daarmee de verkoopkansen van de resterende 69 reisbureaus tot een minimum zijn gedaald, bestrijdt Daniëls. “Dat blijkt alleen al door het feit dat er nog steeds zeer serieuze gesprekken gevoerd worden met geïnteresseerde partijen. Die partijen kennen de situatie ten aanzien van de adresbestanden. Maar zij realiseren zich ook dat een reisbureau niet alleen teert op een klantenbestand, maar vooral ook op de kwaliteit en de persoonlijke goodwill van de mensen die er werken, het ‘human capital’, en de locatie. Het staat klanten natuurlijk vrij om hun reizen te blijven boeken bij hun vertrouwde reisadviseur, ongeacht of het nou wel of niet gaat om een reisbureau dat door D-reizen is overgenomen.”

 

 

© 2013, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

5 Reacties

  1. O.v. Uffelen
    16 oktober 2013 at 23:31

    Opvallend dat er gesproken wordt over ‘human capital’. D-Reizen heeft daar geen boodschap aan want haalt succesteams uit elkaar, ontslaat de helft en mixt met andere D-Reizen personeel. Deze kleinere teams zonder klantenbinding moeten feitelijk van nul beginnen dus wat is een klantenbestand dan nog waard? Juist die persoonlijke binding met je klant is van grote waarde en daar doet D-Reizen niets mee, onbegrijpelijk.
    Het zou mooi zijn als resterende Globe winkels onder een goed logo zoals Vakantiexperts verder kunnen en zich zouden richten op het betere segment klanten. Waren maar alle Globe winkels door VakantieXperts overgenomen, dan was er wellicht niet zoveel drama en schade als nu? Nu is er wellicht te snel verkocht en is er zelfs sprake van voorkennis, althans dat verhaal staat op Internet!

  2. J. Janssen
    13 oktober 2013 at 02:52

    Daniels staat weer eens te liegen RTK wou alle buro’s overnemen echter betaalde Vlut-reizen meer.

  3. Niews Gierig
    9 oktober 2013 at 14:38

    Hoort het ‘human capital’ nog wel bij de locatie dan? Aangezien alle medewerkers gevraagd wordt te solliciteren op de functies van de 81 door D-reizen overgenomen reisbureaus? En waarom duurt het nu al zo lang voordat er over de andere reisbureaus iets bekend wordt gemaakt? Wordt eerste de selectie van medewerkers door D-reizen afgewacht?

  4. Jaco Buitenhek
    9 oktober 2013 at 12:40

    Als je de woorden van de curator goed leest, is dus een aantal van de 81 overgenomen globe kantoren niet winstgevend. Over pakweg een jaar een “her-orientatie” op het aantal D-Reizen kantoren? Niet fijn als je dan net de overstap van Globe naar D-Reizen hebt gemaakt…

  5. Sandra van der Meulen
    8 oktober 2013 at 18:23

    Lijkt erop, dat D-Reizen een opvallend goede deal heeft kunnen doen, terwijl nog moet worden bezien dat 69 reisbureaus x ca. 2,5 FTE = 175 arbeidsplaatsen opnieuw ingevuld zullen worden. Waarom zijn niet alle kantoren aan D-Reizen verkocht (met recht op gehele klantenbestand) om vervolgens op eigen kosten te reorganiseren? Nu gaat dat op kosten van andere crediteuren, terwijl zij ook al een groot deel van hun overnamesom hebben kunnen recupereren via overgenomen boekingen.

Vorige bericht

Volop protest tegen mogelijke vliegtax

Volgende bericht

Aanmeldingen borrel voor Oad salesteam lopen storm

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.