Nadat de Notre-Dame eerder deze week voor een groot deel is afgebrand, komen er vanuit allerlei hoeken initiatieven met betrekking tot de wederopbouw van de kathedraal op het Île de la Cité in het centrum van Parijs. Ook vanuit de reissector wordt er door diverse partijen hulp aangeboden. Jaarlijks bezoeken zo’n 15 miljoen mensen de Notre-Dame, bijna twee keer zoveel als het aantal toeristen dat jaarlijks de Eiffeltoren bezoekt.

Zo liet Air France-KLM eergisteren al weten dat alle teams van Air France en Air France-KLM over de hele wereld de gebeurtenis betreuren. Benjamin Smith (CEO Air France-KLM), Anne-Marie Couderc (voorzitter Air France-KLM) en Anne Rigail (CEO Air France) hebben besloten dat Air France gratis transport zal aanbieden voor alle officiële partners die betrokken zijn bij de reconstructie van de kathedraal. Bovendien zal Air France-KLM een vrijwillig donatiefonds voor haar klanten opzetten om de wederopbouw te helpen financieren.

Ook The Walt Disney Company kondigde gisteren aan dat het bijna € 4,6 miljoen doneert aan de wederopbouw van de Notre-Dame in Parijs na het verwoestende vuur dat het historische gebouw deze week ernstig heeft beschadigd. “De Notre-Dame is een baken van hoop en schoonheid, eeuwenlang het hart van Parijs en de ziel van Frankrijk en wij willen dan ook onze oprechte steun aanbieden voor de renovatie van dit onvervangbare meestewerk”, zo liet Robert A. Iger, voorzitter en CEO van The Walt Disney Company. Ook de Franse familie Pinault van Artemis doneert € 100 miljoen. Artemis zit achter cruiserederij Compagnie du Ponant.

De torenhoge bedragen die worden gedoneerd voor de renovatie van de Notre-Dame, die maandag jl. in brand stond, roepen bij veel mensen ook vragen op doordat bij humanitaire rampen over het algemeen minder geld wordt opgehaald. Zo werd na de aardbeving  in Haïti in 2010 door de Fransen in enkele maanden tijd € 90 miljoen gedoneerd, terwijl 48 uur na de brand van de Notre-Dame al bijna € 1 miljard opgehaald.  Een expert fondsenwerving laat aan het AD weten zich niet te verbazen dat er voor de Notre-Dame zo snel zoveel geld werd opgehaald. “Nationale trots, gulle imago laten zien en het is fiscaal interessant.”