Uit het jaarverslag ‘duurzaamheid 2017’ dat door de TUI Group is gepubliceerd, blijkt dat er sprake is van een aanzienlijke vooruitgang in de duurzaamheidsdoelstellingen sinds de lancering van de strategie ‘Better Holidays, Better World’ die in 2015 werd gelanceerd. Arjan Kers (CEO TUI Nederland): “Duurzaamheid is geen begrip maar een mindset. Duurzaam toerisme is toerisme in harmonie met natuur, milieu en de lokale bevolking op de bestemming. Zo kunnen zij ook de vruchten plukken van het toerisme in plaats van last ondervinden van eventuele negatieve gevolgen. Het is een misverstand dat alleen kleinschalig toerisme duurzaam kan zijn. Duurzaam toerisme is toepasbaar op alle soorten vakanties van grootschalig toerisme tot cultuurtoerisme.

In de huidige strategie, die loopt tot en met 2020, focust TUI op vier belangrijke pijlers. Een van de vier pijlers is ‘Step lightly’, waarmee wordt gewerkt aan het verminderen van de milieu-impact van TUI’s bedrijfsactiviteiten airlines en cruises. Wat die bedrijfsactiviteiten betreft laat TUI weten dat haar luchtvaartmaatschappijen gemiddeld 24% efficiënter zijn dan de zes grootste Europese luchtvaartmaatschappijen (O.b.v. laatste openbaar beschikbare gegevens in maart 2018, van de zes grootste Europese luchtvaartmaatschappijen), TUI fly ontving de eerste Boeing 737 MAX in 2018, een vliegtuig dat 14% minder brandstof verbruikt en 14% minder CO2 uitstoot dan voorgangers. Van de Boeing 737 MAX ontvangt TUI fly er in de komende jaren nog 72. Daarnaast laat de TUI Group weten dat de CO2 uitstoot per cruisepassagier per nacht met 5,5% is gedaald ten opzichte van 2015.

In het jaarverslag worden de belangrijkste initiatieven beschreven. De wereldwijde reisorganisatie houdt hierbij rekening met de impact van het bedrijf op economie, maatschappij en milieu. De ‘Better Holidays, Better World’ strategie ziet er op toe dat ook de lokale gemeenschap profiteert van het toerisme in de vorm van banen en mogelijkheden voor scholing. Naast ‘Step lightly’ is ook ‘Make a difference’ een van de pilaren, waarmee de TUI Group de positieve impact van vakanties wil vergroten voor lokale gemeenschap en milieu. Zo verbleven via TUI Group in de afgelopen drie jaar meer dan 20 miljoen vakantiegangers in een duurzame accommodatie (accommodaties die beschikken over een duurzaamheidscertificering erkend door de Global Sustainable Tourism Council), 80% van de hotels die in eigendom zijn of gemanaged worden door TUI Hotels & Resorts beschikt over een duurzaamheidscertificering en TUI verkocht ruim één miljoen TUI Collection excursies, waar duurzaamheid de kern is. Deze excursies voldoen aan strenge duurzaamheidseisen, bieden voordelen aan de lokale bevolking en beschermen het milieu.

“Sociale en ecologische duurzaamheid zijn twee kanten van dezelfde medaille als het gaat om onze sociale verantwoordelijkheid in duurzaamheid. Van de introductie van zeer CO2-efficiënte vliegtuigen als de Boeing 737 MAX, tot hotels met hoge duurzaamheidsnormen en van excursies die worden gekenmerkt door hun duurzaamheidscriteria tot projecten die beroepsopleidingen voor lokale jongeren in de groeiende toeristische sector faciliteren. Met de duurzaamheidsstrategie van TUI “Better Holidays, Better World” zet de organisatie zich in om de uitdagingen van duurzaam toerisme in de hele keten van vakantie te verbeteren”, aldus Thomas Ellerbeck, lid van het Group Executive Committee en verantwoordelijk voor duurzaamheid.

Naast ‘Step lightly’ en ‘Make a difference’ zijn ‘Lead the way’ en ‘Care more’ de andere twee pilaren in de huidige strategie. Met ‘Care More’ wil TUI voorop lopen in duurzaamheid en investeren in de duurzame ontwikkeling van vakantiebestemmingen. In 2017 is € 7,3 miljoen bij elkaar gebracht om projecten van TUI Care Foundation te ondersteunen. De TUI Care Foundation, dat haar projectenportfolio uitbreidde naar ruim twintig bestemmingen, lanceerde haar strategische ambities waaronder het verbeteren van het uitzicht op een beter leven voor 100.000 kinderen en jongeren. Met ‘Care more’ wil TUI werken aan het creëren van de beste werkplek, waarmee het zichzelf hoge doelen stelt. In de jaarlijkse medewerkers enquête TUIgether, was de score voor medewerkersbetrokkenheid van collega’s 77%. De diversiteit van het management moet de rest van het bedrijf weerspiegelen. Het internationale Global 60 programma werd gelanceerd om internationale loopbaanontwikkeling binnen TUI Group te bevorderen.