De KLM Groep heeft in het eerste halfjaar van 2024 een operationeel verlies geleden van €31 miljoen. De inkomsten waren hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, maar door de hoge kosten bleef het resultaat achter. Zonder maatregelen komt hierin geen verbetering. KLM gaat daarom kritisch kijken naar investeringen, kostenbesparingen en de mogelijkheden om meer inkomsten te genereren. Na de zomer komt KLM met nieuwe maatregelen.
“Het resultaat blijft achter bij de verwachtingen door flink gestegen kosten. De operatie was stabieler, maar de capaciteit kon nog niet volledig worden benut. De vloot blijft vooralsnog verminderd inzetbaar. We hebben een tekort aan piloten en technici en kampen met lange levertijden van reserve-onderdelen. De komende tijd staat in het teken van kostenbeheersing en het verbeteren van de financiële resultaten. We maken binnenkort aanvullende maatregelen voor het gehele bedrijf bekend. Dit is een moeilijke boodschap maar essentieel voor de toekomst van KLM”, aldus Marjan Rintel (CEO KLM).
16 miljoen passagiers
KLM noteerde in de eerste zes maanden van 2024 een negatief operationeel resultaat van €31 miljoen, vergeleken met een plus van €129 miljoen in dezelfde periode in 2023. “De omzet bedroeg €6 miljard, vergeleken met €5,6 miljard in de eerste zes maanden van 2023. KLM mocht in het eerste halfjaar bijna 16 miljoen passagiers verwelkomen aan boord. In het tweede kwartaal was de operatie stabieler zodat klanten minder te maken kregen met verstoringen dankzij een pakket aan operationele maatregelen. Deze gaan onder andere over de beschikbare reservevloot en het aannemen van voldoende collega’s op verschillende plekken in het bedrijf. Het operationeel resultaat bedroeg in het tweede kwartaal €260 miljoen bij een omzet van €3,3 miljard. Het resultaat blijft achter bij de verwachtingen door de hoge kosten”, laat de airline weten.
Teleurstellend
Bas Brouns (CFO KLM) vult aan: “We vliegen meer dan vorig jaar, maar de kosten stijgen harder dan de inkomsten. Dat is ronduit teleurstellend. De marge moet beter. We zijn al bezig met initiatieven om efficiënter te werken, meer inkomsten te genereren en kosten te besparen. Dit gaan we versnellen en uitbreiden. Dat betekent onder andere dat het plan voor het nieuwe hoofdkantoor van KLM wordt uitgesteld. Daarnaast kijken we kritisch naar andere investeringen. Ook gaan we door met de afbouw van de groei in indirect personeel.”