Nieuws

Kruidvat en Flywise aangesproken op reisvouchers

Kruidvat heeft in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de voorwaarden van de voucheractie voor een driedaagse verrassingsreis aangepast. Consumenten kunnen bij Kruidvat tijdens de actieperiode een voucher kopen die ze bij reisaanbieder Flywise kunnen verzilveren voor een verrassingsreis.

In eerste instantie bood Kruidvat niet het wettelijk verplichte herroepingsrecht van veertien dagen op online verkochte vouchers. Inmiddels heeft Kruidvat dit aangepast. Ook heeft ACM Flywise, het bedrijf dat de reizen organiseert, aangesproken. Het bedrijf voert verbeteringen door zodat het zich nu houdt aan de regels die gelden bij de verkoop van pakketreizen. Beide bedrijven werken constructief mee aan de aanpassingen.

Onlangs startte Kruitvat een actie met reisvouchers voor een driedaagse verrassingsreis binnen Europa. Op het moment dat je een voucher voor € 89,99 per persoon koopt, weet je nog niet op welke datum je waarheen reist en waar vandaan je vertrekt. Dat wordt pas duidelijk als je de voucher verzilvert bij de reisorganisator waarmee Kruidvat samenwerkt, in dit geval Flywise.

Flywise bepaalt op basis van beschikbaarheid naar welke bestemming binnen Europa de consument afreist. Er was veel belangstelling voor de actie. Vanuit de media ontving de ACM signalen over zaken die mogelijk niet in orde waren. ACM constateerde vervolgens dat consumenten ten onrechte niet de mogelijkheid hadden om de aankoop van de voucher te herroepen als deze online werd gekocht via de webshop van Kruidvat. Ook voldeden de garantieregeling en de algemene voorwaarden van de reisorganisatie niet aan de wettelijke regels.

Dit heeft tot de volgende aanpassingen geleid:

  • Kruidvat maakt inmiddels bij de aankoop duidelijk dat bij de online gekochte vouchers geldt dat je de aankoop binnen 14 dagen ongedaan kunt maken, zolang je deze niet hebt verzilverd;
  • Kruidvat biedt consumenten die eerder de voucher online hebben aangeschaft en nog niet hebben verzilverd, alsnog deze mogelijkheid.
  • De aanbieder van de reizen – Flywise – zal de garantieregeling verbeteren
  • Flywise brengt deze week haar algemene voorwaarden in overeenstemming met de wet.

Evert Jan Hummelen, plaatsvervangend directeur consumenten van de ACM: “Ook als het gaat om een verrassingsreis moeten aanbieders de wettelijke regels gewoon naleven. Dat betekent dat de voorwaarden van het aanbod duidelijk moeten zijn en dat de reisaanbieder zorgt voor een goede garantieregeling. Wij willen voorkomen dat consumenten onaangenaam worden verrast. Door nu in te grijpen scheppen wij ook duidelijkheid voor eventuele toekomstige vergelijkbare acties.”

De ACM houdt toezicht op de naleving van de regels die consumenten beschermen. De ACM houdt de komende tijd extra in de gaten of aanbieders van pakketreizen zich aan de regels houden. Met name als het gaat om de verplichting om een garantiestelling in geval van faillissement te regelen. Naar verwachting treden per 1 juli 2018 nieuwe regels voor pakketreizen in werking. Dan wordt van meer ondernemers dan nu zo’n garantiestelling verwacht. De ACM wijst daarom nu alvast op de bestaande regels voor aanbieders van pakketreizen.

Deel dit...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

TWI opent vestiging in Duitsland

Volgende bericht

KLM verwelkomt tiende Boeing 787-9 Dreamliner

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.