“Het gevoel bekruipt mij dat sommige airlines bewust een slaatje proberen te slaan door het annuleren van vluchten onder het van de Schiphol-chaos en de nasleep van de coronaperikelen waaronder het ‘personeelstekort’. Als reiziger krijg je dan de optie om om te boeken naar een andere bestemming, waarvoor je vaak wel moet bijbetalen”, dat stelt Tom van Apeldoorn (uitgever Travelpro) in de TAT’s Travel Podcast.

Van Apeldoorn wil geen namen noemen van luchtvaartmaatschappijen. “Er zijn luchtvaartmaatschappijen die vluchten boekbaar houden, terwijl ze al weten dat ze die vluchten uit het schema gaan halen. Ik vraag mij af of dit mag. En is er écht te weinig personeel? Kunnen airlines het écht niet aan?! Of is hier sprake van kwade opzet? Ik kan het niet bewijzen, maar het gevoel bekruipt mij wel.”

“Als het allemaal mag wat sommige airlines nu doen, dan zou ik als KLM op de hele wereld gaan vliegen. Op een gegeven moment haal je dan de 100 slechtste vluchten eruit en die mensen geef je de optie om tegen een extra bedrag om te boeken.”

Van Apeldoorn kent voorbeelden van mensen die een mail kregen met het aanbod om een andere vlucht te boeken naar dezelfde bestemming waarbij de airline het prijsverschil zou terugbetalen. “Zij hebben een betaalverzoek ingediend en die hebben nog steeds niks gehoord. Zij gingen met z’n vieren, betalen in totaal € 400 bij voor de tickets en zes weken later heb je nog niet eens een bevestiging dat je aanvraag er ligt. Bij de airlines hoopt men dan dat reizigers op een gegeven moment geen zin meer hebben om erachteraan te gaan. Dat is het snelst verdiend.”

Bij Ryanair is het zo dat reizigers een legitimatie moeten meesturen inclusief bewijs van adres. “Dit mag helemaal niet. AVG-technisch mag dat niet eens. Maar als je het niet doet, dan krijg je je geld niet terug. Voor € 600 ga je ook niet naar een rechter.”

In de Europese Verordening 261/2004 staan de rechten van vliegtuigpassagiers die vanuit een EU-land vertrekken of van buiten de EU naar de EU vliegen met een Europese airline. Wie meer dan 14 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd door de airline heeft geen recht op een vergoeding, maar wie 14 dagen of korter voor vertrek wordt geïnformeerd heeft daar wel degelijk recht op. Bij het annuleren van een vlucht in verband met overmacht/buitengewone omstandigheid is er geen recht op een compensatie.

Heb jij tips voor de redactie? Mail redactie@travelpro.nl.