De belangrijkste luchtvaartpartijen, waaronder Schiphol, KLM en de ANVR roepen op om de eerdere fouten niet te herhalen en geen vliegbelasting in te voeren. Het nieuwe kabinet overweegt een vliegbelasting van 200 miljoen euro per jaar.

De vliegbelasting van 2008 werd een jaar later alweer afgeschaft vanwege alle negatieve gevolgen voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Een invoering van een vliegbelasting kost Nederland tot 37.500 banen en tot een afname van het BNP van € 2,25 miljard, zo blijkt uit eerder SEO onderzoek 2012.

Ook het onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu concludeerde: “De belasting heeft een duidelijk negatief effect gehad op het aantal reizigers dat vertrekt vanaf Nederlandse vliegvelden, met name vanaf Schiphol. De belangrijkste luchthavens waar reizigers naar uitweken, waren Düsseldorf, Weeze en Brussel.” België heeft geen vliegtax en de Duitse overheid kwam recent met 20 punten hoe de Duitse luchtvaart te versterken waaronder de afschaffing van de vliegbelasting.