Er wordt (weer) een onderzoek gedaan naar soepeler laten verlopen van het boarden. Op de een of andere manier zorgt het keer op keer voor vertragingen. Professor Sicco Santema van de TU Delft presenteert binnenkort enkele oplossingen.

Voordringen moet worden voorkomen en reizigers moeten precies weten of het tijd is voor hen om aan boord te gaan, waarbij digitale hulpmiddelen cruciaal zijn. Dat zegt Santema die het project ‘People in Transit’ leidt in samenwerking met de luchtvaart en Schiphol. Middels het project wordt onderzocht hoe er sneller kan worden geboard om op die manier vluchtvertragingen te voorkomen tegen De Telegraaf.

Het wetenschappelijk onderzoek van Santema is een vervolg op het meerjarige Passme-on-onderzoek waarbij ook werd gekeken naar de doorstroming in bus- en treinvervoer. Er is gekeken naar de mogelijkheden van een slimmere manier van instappen, het in elkaar schuiven van stoelrijen en de stoelnummers moeten op ooghoogte hangen.  Overigens ziet Santema nog wel problemen in premiumreizigers, passagiers met kleine kinderen en passagiers met rolstoelen…

Lees ook: KLM test smart boarding.

Studenten aan de TU Delft zien ook een oplossing in het verbieden van rolkoffers en grote rugzakken. Op 5 december wordt het wetenschappelijk onderzoek gepresenteerd. Uiteindelijk moeten de oplossingen ervoor zorgen dat vastgestelde omkeertijden worden gehaald. Met Schiphol is er een deal om praktijkproeven te doen.