De bewonersgroep ‘Wij wonen en werken bij Schiphol’ wil via een manifest handtekeningen ophalen om de Nederlandse regering op te roepen om oog te hebben voor mensen die hun brood verdienen dankzij de luchtvaart. In het manifest worst gesteld dat veel Nederlanders direct of indirect afhankelijk zijn van banen in de luchtvaart, waaronder onder meer vliegend personeel, bagagemedewerkers, monteurs, reisbureaumedewerkers, horecapersoneel, vrachtmedewerkers, schoonmakers, winkeliers en mensen die bij de bloemenveiling werken.

Ook Leonie Kuijs (Zonvaart) laat haar stem horen via ikwoonenwerkbijschiphol.nl: “Mijn opa heeft in 1964 een reisbureau opgericht om in te springen op de groeiende vraag van vakantievierend Nederland. Ons familiebedrijf bestaat inmiddels uit zo’n 100 enthousiaste reisadviseurs die dagelijks met veel plezier de mooiste reizen aan ruim 10.000 nieuwsgierige reizigers per jaar verkopen. De gemiddelde Nederlander gaat zo’n drie keer per jaar op vakantie. Dat is best vaak als je het vergelijkt met andere landen in de wereld. Schiphol voorziet in de behoefte van de avontuurlijke en reislustige Nederlanders.”

Middels het manifest wil de bewonersgroep een stem geven aan de mensen die hun brood verdienen door de luchtvaart, banen niet naar het buitenland laten gaan
 en de overheid ervan bewust maken dat tienduizenden gezinnen van de luchtvaart leven en met plezier rond Schiphol
 wonen. “Schiphol is van levensbelang voor onze economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid
. Wij Nederlanders vliegen graag
 en dankzij stillere en zuinigere vliegtuigen kan de luchtvaart de komende jaren duurzaam groeien
. Mensen met verschillende opleidingsniveaus en achtergronden vinden hun baan in de luchtvaart, 
Schiphol is onmisbaar voor ons allemaal.”

Meer dan 300.000 gezinnen in Nederland leven van de luchtvaart. Luchtvaart draagt € 27 miljard bij aan de Nederlandse economie en dankzij de luchtvaartsector is Nederland verbonden met 326 directe bestemmingen. Volgens het manifest doet het invoeren van vliegbelasting, waarvoor het kabinet plannen heeft, niets voor het milieu, maar brengt het wel de broodwinning van duizenden Nederlanders in gevaar. “Als Schiphol niet meer aantrekkelijk is, vliegen mensen via België en Duitsland. Nederland heeft dan het nakijken en de CO2-uitstoot stopt niet bij de grens. We willen graag onze baan kunnen behouden en onze woning in de buurt van Schiphol kunnen blijven betalen.”