Nieuws

“Met de vinger wijzen mag, maar op een gepast moment”

Deel dit artikel

Van luchtvaartmaatschappijen, touroperators, media en ministers; iedereen had het over ‘de slotcoördinator’ toen bekend werd dat luchtvaartmaatschappijen die vanaf Schiphol vliegen stoelen moesten schrappen in juli en augustus. Travelpro sprak met Hugo Thomassen, Managing Director Airport Coordination Netherlands (ACNL).

Werd de drukte die we nu zien op Schiphol al tijdens de coronacrisis besproken? Had ACNL en/of Schiphol het kunnen zien aankomen?
“Ik denk dat de mate waarin het gebeurt veel partijen heeft verrast. Wij hebben er over gesproken met Europese collega’s in maart van dit jaar. Ook in Frankfurt kwam er een regulering op de capaciteit, dat was medio maart. Eind april bleek dat het ook hier heftig ging uitpakken en Schiphol heeft naar aanleiding daarvan ook een capaciteitsverlaging aan ons doorgegeven. Wij hebben aan alle airlines doorgegeven welke bijdrage ze daarin moeten leveren.”

Wat vindt u van airlines die in de media roepen: ‘Wij gaan geen vluchten schrappen’?
“Inmiddels heeft 100% z’n verantwoordelijkheid genomen.”

Krijgen airlines een boete als ze zich niet houden aan de door jullie opgelegde maatregel?
“Dat is een ‘als dan’ vraag die niet aan de orde is. Ik wil mijn complimenten geven aan de verantwoordelijkheid die de sector heeft genomen. Het blijft natuurlijk heel spannend hoe de zomer eruit gaat zien en van 7 tot en met 31 juli moesten er ongeveer 750.000 vertrekkende stoelen uit en we hadden er op 7 juli nog 50.000 te gaan. Van de opgave die er lag, is dus meer dan 90% bijtijds gerealiseerd. Dat is écht heel knap.”

Wat vindt u ervan dat er heel veel met de vinger naar Dick Benschop (CEO Schiphol, red.) wordt gewezen?
“Dat mag best, maar doe dat dan op een gepast moment. Ik heb gezien dat iedereen z’n verantwoordelijkheid heeft gepakt. Er komt natuurlijk nog een proces waarin alles wordt geëvalueerd en waarbij we vooruitkijken naar de zomer van 2023. Het hoort erbij wanneer er in de evaluatie een bepaalde scherpte wordt opgezocht. Ik heb er verder zelf geen opvatting over.”

Er wordt wel gezegd dat Schiphol de ‘Champions League voor luchthavenchaos’ wint. Bent u het met die stelling eens?

Lees hieronder het hele interview. Wil je de Travelpro liever thuis of op kantoor in print ontvangen? Klik dan hier.

 


Deel dit artikel
Vorige bericht

Zuid-Afrika en Mozambique… een magische Untamed combinatie!

Volgende bericht

Schiphol: 5,2 miljoen passagiers in juli

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.