Bij SolFly is het aandeel van Schiphol in de boekingen tot april 2018 nog maar 38%. Een jaar eerder was dit 44%. “Eindhoven Airport neemt al een kwart van onze passagiers voor zijn rekening en Rotterdam The Hague Airport 10%. Groningen Airport Eelde zit op ruim 3% en Maastricht op 1%”, aldus SolFly-directeur Hans Mosselman.
Bij elkaar wordt er door de SolFly-reiziger daarmee meer gekozen voor een kleiner regionaal vliegveld dan voor vertrek vanaf het grote Schiphol. “Bovendien boeken wij steeds meer mensen op regioluchthavens in Duitsland en België. Dat aandeel is nu bijna een kwart. De langere wachttijden voor incheckprocedures en koffers op Schiphol, de hoge parkeertarieven, de drukte en tijdrovende afstand naar de gates lijken hun effect te krijgen. Vertrek vanuit de achtertuin wint terrein bij toeristen. Dat is sneller en goedkoper”, aldus Mosselman. Gezien de cijfers van SolFly stelt Mosselman dat vliegvakantiegangers deze zomer massaal voor vertrekken vanaf regionale luchthavens kiezen. “Schiphol zit vol en de verwachting is dat het daar in het hoogseizoen erg druk zal worden. Zowel in de meivakantie als in juli en augustus.” SolFly biedt nu twintig bestemmingen aan in Griekenland, Portugal en Spanje. Het aanbod bestaat uit circa 500 accommodaties.