Pieter Bootsma, Executive Vice President en Chief Strategy Officer bij Air France-KLM verlaat het bedrijf per 1 januari 2024. Hij zal zijn carrière voortzetten buiten de luchtvaartsector.
“Ik dank Pieter Bootsma oprecht voor zijn onschatbare en buitengewone bijdrage aan KLM en aan de Air France-KLM Group in de afgelopen 30 jaar”, aldus Benjamin Smith, CEO van Air France-KLM. “Pieter speelde een centrale rol bij de oprichting van onze Group en de oprichting van enkele van onze meest strategische pijlers. Hij is een sterke teamspeler met buitengewoon zakelijk inzicht en diepgaande kennis van onze sector. Hij zal erg gemist worden, maar we wensen hem het allerbeste bij zijn toekomstige inspanningen.”
Lees ook: Smith (Air France-KLM): “Verminderen aantal slots door Nederlandse overheid onbegrijpelijk”
Carrière
Pieter Bootsma, alumnus van zowel de Technische Universiteit Twente (Nederland) als de Columbia University (VS), trad in 1993 in dienst bij KLM. Gedurende zijn carrière bekleedde hij verschillende spraakmakende functies op het gebied van netwerkplanning en allianties, en leidde hij de volledige integratie van de divisies Pricing en Revenue Management van Air France-KLM vanaf 2008. Hij trad in 2013 toe tot het Uitvoerend Comité van de Group nadat hij werd benoemd tot Executive Vice President – Commercial. In die functie was hij verantwoordelijk voor Netwerk, Pricing and Revenue Management, Digital, Distribution, Flying Blue en Commercial Systems. In 2019 werd hij Chief Revenue Officer van de Group en in augustus 2022 werd hij voor het laatst benoemd tot Executive Vice President en Chief Strategy Officer.