Een permanente beperking van het aantal vluchten zou het voor KLM onmogelijk kunnen maken om de pandemie te boven te komen. “We hebben over een paar weken besprekingen met de regering. Hopelijk staan ze open om te luisteren en te discussiëren over andere oplossingen dan het beperken van het aantal vluchten op Schiphol”, aldus Marjan Rintel (CEO KLM).

Rintel sprak in New York met Airline Weekly. “We kunnen niet bieden waar klanten om vragen”, aldus Rintel. “De KLM-capaciteit zal ongeveer 20% onder het niveau van 2019 blijven totdat Schiphol het passagiersplafond opheft, wat na december zou kunnen gebeuren.” Als het plafond van 440.000 vluchten wordt ingevoerd, kan KLM zich gedwongen zien routes te schrappen en worden haar groeivooruitzichten ernstig beperkt.

Met “betere oplossingen” verwees Rintel in het interview naar andere manieren waarop de Nederlandse regering de luchtvaartsector zou kunnen helpen om de emissies en het lawaai te verminderen, zonder de vluchten op Schiphol kunstmatig te beperken. “Nieuwe vliegtuigen verminderen bijvoorbeeld het brandstofverbruik en de uitstoot met ongeveer een kwart en het lawaai met maximaal 50% in vergelijking met oudere vliegtuigen”, aldus Rintel. Bovendien zou de modernisering van de luchtverkeersleiding in het zo goed als vastgelopen gemeenschappelijk Europees luchtruim de uitstoot verminderen door kortere vliegroutes.

De luchtvaartmaatschappij heeft al gezegd dat vluchten naar bestemmingen als Boston, Osaka, Porto en Tel Aviv in gevaar kunnen komen. En zonder de mogelijkheid om nieuwe vluchten toe te voegen, zou KLM voorbestemd kunnen zijn om steeds hogere kosten te maken zonder de mogelijkheid om deze te compenseren met nieuwe inkomsten. De enige groeimogelijkheid zou zijn om grotere vliegtuigen in te zetten op de vluchten die zij al uitvoert. Rintel toonde zich weinig bezorgd over de hoge inflatie en energieprijzen waarmee Europeanen deze winter worden geconfronteerd.