“SGR is nagenoeg klaar met het afhandelen van circa 36.000 schadedossiers inzake TravelBird. Het was een gigantische uitdaging om dit binnen negen maanden voor elkaar te krijgen. Er liggen nog een paar honderd dossiers bij onze externe claimhandlers”, dat heeft de SGR laten weten in een reactie aan de Belgische VRT.

Daaraan laat het garantiefonds tevens weten dat de externe claimhandlers de SGR op weekbasis informeren over de vooruitgang. Zij hebben de SGR laten weten dat er met iedere gedupeerde die een claim heeft ingediend contact is geweest.

Niet alleen vanuit België werd er contact gezocht met SGR, maar ook de Nederlandse NOS belde met SGR-directeur Erik Jan Reuver en publiceerde het artikel ‘Gedupeerden Travelbird: na tien maanden nog geen geld van SGR’. Radar zou meerdere meldingen hebben binnengekregen van klanten die nog op hun geld wachten. Om hoeveel klanten het gaat en of de klanten daadwerkelijk recht hebben op geld wordt niet vermeld.

TravelBird ging in november vorig jaar failliet. In het faillissement van TravelBird heeft SGR circa 36.000 claims (betreft 50.000 gedupeerden) ontvangen waarmee het behoorde tot een van de grootste faillissementen in de Nederlandse reiswereld uit de geschiedenis. Daarnaast heeft SGR in samenwerking met TUI duizenden reizen uitgevoerd.

Ondanks de omvang van het faillissement werd de SGR kritisch in de gaten gehouden door de landelijke media en zijn er consumenten geweest die vonden dat zij niet goed (genoeg) werd geholpen door het garantiefonds. 23 maart van dit jaar liet Reuver nog weten dat hij verwachtte dat 98% van de claims binnen zes weken terugbetaald zou zijn.

Afgelopen weekend was Reuver te horen op Radio 1 waarin hij de vraag kreeg hoe het kan dat er nog zoveel mensen niet zijn terugbetaald. Daarop liet hij weten: “Met name omdat er mensen zijn die met een creditcard hebben betaald en dat betekend dat we eerst moeten vaststellen of die mensen niet al een betaling hebben ontvangen van de creditcardlaat  maatschappij. Daar moeten degenen die nog niet zijn afgewikkeld, stukken indienen om aan te tonen dat zij aanspraak kunnen maken op de garantie van SGR. Daarnaast hebben we nog een aantal honderd dossiers die niet te matchen vielen met de data van TravelBird. We behandelen elke claim zorgvuldig. Het is niet zo dat wij niet willen uitbetalen. Er zijn ook een aantal gevallen geweest waarbij mensen op oneigenlijke gronden hebben geclaimd.”

Een enkeling klaagde via social media over de afhandeling van TravelBird-claims via SGR. Ook via diverse klachtensites als klacht.nl en klachtencompas.nl uiten consumenten hun ongenoegen. Het is niet duidelijk of klachten op deze websites in de tussentijd zijn opgelost. Op de website van de SGR is allerlei informatie omtrent het faillissement van TravelBird te vinden.