BlogsDossier OadNieuws

SGR?

Ik heb vragen. U heeft mij massaal gebeld of ik die wil stellen, dus bij deze.

Hoe kan het gebeuren dat de SGR overvallen wordt door het faillissement van Oad?
Is het niet de taak van de SGR om reisbedrijven in Nederland te monitoren zodat dit soort zaken niet kunnen gebeuren en er vroegtijdig ingegrepen kan worden?
En als alles dan volgens de regels is gegaan moeten deze regels dan niet heel snel worden veranderd?
Hoe hoog is de bankgarantie die Oad heeft afgegeven aan de SGR?
Staat dit in verhouding tot de bankgarantie die een willekeurige kleine touroperator moet afgeven?
Is het niet beter dat de SGR zich focust op de werkelijke risico’s in de branche in plaats van een Turks touroperator fonds in het leven roepen, en met de ANVR een zwarte lijst maken en publiceren van kleine bedrijfjes terwijl die met zijn allen maar een fractie van de schade kunnen maken die er nu is ontstaan?
Hoe kan in deze tijd van overbelasting SRC op zijn site mededelen dat zij binnen tien dagen weer aangesloten zijn bij de SGR?
Wie is de bedenker van het onzalige plan om in eerste instantie maar vier ketens aan te wijzen die de Oad boekers zouden kunnen bedienen?
Waarom heeft de SGR alle Oad reizen gestopt, terwijl dat voor de curatoren en daarmee uiteraard de schuldeisers erg nadelig was? (bewijs op redactie)

Eigenlijk samengevat, was er een effectief draaiboek? Ik begrijp dat het een grote calamiteit is, maar stel toch deze vragen. U wil antwoorden en ik nodig de SGR dan ook uit om die te geven. Ik voorspel een schade van € 31 miljoen.

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl

© 2013, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

10 Reacties

  1. Eleonora Pouwels
    3 oktober 2013 at 07:25

    Inderdaad, ik wil graag even reageren op het punt van het draaiboek…hoe is het mogelijk dat de communicatie naar de gasten van Oad en hun partners zo vreselijk slecht was…hier moet toch een draaiboek voor bestaan??? Dit is toch niet de eerste keer (NBBS, Olympia) dat een grotere touroperator failliet gaat? Zoveel paniek, stress en onwetendheid bij de gasten, hoteliers en agentschappen was absoluut niet nodig geweest. Met de moderne communicatie mogelijkheden van heden had dit allemaal ondervangen kunnen worden..

  2. erik
    2 oktober 2013 at 19:25

    In het algemeen ben ik zeer tevreden over het SGR. Zij zijn deskundig, slagvaardig, goed georganiseerd en opereren onder moeilijke omstandigheden. En dat met slechts een beperkt aantal werknemers.

  3. Joost
    2 oktober 2013 at 17:09

    @Tom, dat siert ze in elk geval. Als ze je nu maar niet verbieden om iets gaan publiceren, dat zou censuur zijn…

  4. Tom van Apeldoorn
    2 oktober 2013 at 16:11

    Vandaag een uitnodiging gehad van het SGR om volgende week bij elkaar te gaan zitten, daar ga ik graag op in en zal in de volgende TravelPro en on-line verslag doen van de bespreking.

  5. Joost
    2 oktober 2013 at 14:28

    @Tom,

    Klasse verhaal en zeer goede vragen. Dat zouden meer (hoofd)redacteuren van reisvakbladen moeten doen! Journalistiek bedrijven en kritische vragen stellen in plaats van alleen maar ja-knikken naar de grote adverteerders en gratis upgrades naar Business Class krijgen als iemand gaat vliegen.

    Hulde!

  6. Maarten
    2 oktober 2013 at 10:06

    @Fred, Tuurlijk is dit waar. Sjuul zelf zal er geen centje pijn van voelen in de portomonee.De medewerkers des te meer….hmmm…waar hebben we dat eerder gehoord? Plukken die handel!

  7. Fred. Jonker
    1 oktober 2013 at 21:10

    En zou dit waar zijn… heel triest voor al die mensen die hun baan nu gaan verliezen:
    http://www.quotenet.nl/Nieuws/Familie-Ter-Haar-Oad-bezit-waarschijnlijk-nog-steeds-miljoenen-89633

  8. Jeanet Bruining
    1 oktober 2013 at 17:16

    Tom,

    u slaat de nagel op de kop.

    Jeanet G. Bruining, WijnWandeltochten
    mede-initiatiefnemer VvKR

  9. Maarten Stevens
    1 oktober 2013 at 17:11

    Het moet maar eens gezegd worden. SGR is een zeer arrogante club met een hautaine houding die ook alle medewerkers van SGR hebben. In plaats van dat ze zich beseffen dat ze bij gratie van de reiswereld bestaan stellen ze zich zeer uit de hoogte op. Bij elk contact (voor zover mogelijk) merk je dit weer. Alleen al de manier waarop de telefoon wordt opgenomen is stuitend.

    Ik kan heel goed onderscheid maken tussen een zakelijke en een arrogante houding. Heel veel werk aan de winkel daar, er zou een hele grote bezem doorheen moeten!

    Derhalve was ik geenzins verbaasd dat men op eigen houtje besloot om enkele spelers mee te nemen en daar de boekingen onder te laten brengen van OAD/Globe. Hoe ernstig kun je alle reisondernemers en bedrijven schofferen die elk jaar veel geld kwijt zijn aan bankgaranties en jaarlijkse contributie?

  10. Maarten
    1 oktober 2013 at 16:50

    Aanvullende vragen:

    – Waarom kon dhr Ter Haar al direct ‘de schuldigen aanwijzen’, namelijk de Rabobank?
    – Waarom stapten de RvC enkele weken geleden al op, en waarom heeft dat de SGR niet aan het denken gezet?
    – Waarom eerst de 4 reispartijen, gevolgd door een wijziging om, naar ik meen, 9 uur naar 6 partijen, om uiteindelijk om 11 uur alle partijen te benoemen?
    – Waarom is de SGR niet bereikbaar geweest, maar kon de SGR blijkbaar wel zelf selectief met partijen rond de tafel?

Vorige bericht

Corendon en Stip: Curaçao nu al daverend succes

Volgende bericht

TUI neemt Zuid-Afrika rondreis met Kassie over van Oad

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.