Vandaag konden reisagenten en touroperators kennismaken met verschillende Spaanse steden tijdens de vijfde editie van het ‘Ontmoeting met Spaanse Steden’ event. Onder andere Bilbao, Benidorm, Tarragona, Palma de Mallorca, Córdoba, Las Palmas de Gran Canaria, Cartagena, Lorca en de Spaanse luchtvaartmatschappij Vueling waren aanwezig.

“Met dit event bieden we verschillende Spaanse steden de mogelijkheid om zichzelf te presenteren aan reisagenten en touroperators. Ze kunnen zichzelf profileren en laten zien wat ze vandaag de dag te bieden hebben”, aldus Ana Román (Directeur Spaans Verkeersbureau). “Vorig jaar zijn we wederom gegroeid op de Nederlandse markt, ongeveer 3 tot 4%. Minder hard dan de voorgaande jaren, maar elke groei is positief. Dit jaar verwachten we weer meer Nederlandse toeristen te verwelkomen.”

Kosmopolitische toerist
Román laat weten dat Spanje de komende jaren op de kosmopolitische toerist gaat focussen. “We bieden diversiteit in steden, maar ook in producten. Dat willen we vandaag ook naar voren laten komen. Toeristen kunnen kiezen voor strandvakanties, rondreizen of citytrips. Maar we bieden ook heel veel diversiteit in culturele activiteiten, gastronomie en accommodaties. Dit jaar hebben we ook het event voor het eerst gescheiden. Een persevent in de middag en een reisagentenevent in de avond. Zo kunnen de steden zichzelf nog beter presenteren.”

Vooroordelen
Ook proberen steden wat vooroordelen weg te nemen, zo hebben veel mensen nog steeds een verkeerd beeld van Benidorm. “Benidorm is allang niet meer wat het 30 jaar geleden was, maar programma’s als Benidorm Bastards houden dat imago wel in stand. We bieden tegenwoordig voor ieder wat wils, dus ook voor jongeren en gezinnen. Uitgaan, winkelen, cultuur, festivals, sportactiviteiten, je vindt het hier allemaal. Ik wil dat vandaag graag aan de reisagenten duidelijk maken”, aldus Fatima Herrero van VisitBenidorm.