Geannuleerde vluchten, tekort aan personeel en slechte bereikbaarheid. Elke reiziger kan hier hinder van ondervinden, maar hoe groot zijn de risico’s voor de organisatoren van groepsreizen?

Marije Breuker (Motivation Travel) organiseert sinds 2004 voornamelijk incentivereizen, tot nu toe dit jaar zo’n 20 tot 25 Het uitvoeren van deze Europese reizen, met gemiddeld vijftig tot een paar honderd deelnemers, ervaart ze op dit moment als heel ingewikkeld. “Het piept en het kraakt overal. Niet alleen Schiphol, dat is voor mij slechts een puzzelstukje. Onze reizen zijn heel intens, vaak maar drie dagen en een aaneenrijging van activiteiten en stukken logistiek. Dat betekent dat je van ongelofelijk veel partijen in een hele korte tijd afhankelijk bent. En als die keten dan verstoord wordt, hoef ik niet uit te leggen wat voor effect dat heeft.”

Dus de situatie op Schiphol is ‘slechts’ een puzzelstukje?
“Niet specifiek, maar het is natuurlijk wel een groot onderdeel van de problematiek die op tafel ligt. Ik had van de week een groep waarbij de vlucht niet doorging, dan ben je echt de pineut. Ik heb proberen om te boeken, maar gezien het grote aantal deelnemers lukt dat niet op zo’n korte termijn en moet de reis gewoon worden geannuleerd. Het is iedere dag opstaan en hopen dat de geboekte vlucht doorgaat.”

Hieronder lees je de hele special. Liever Travelpro thuis of op kantoor ontvangen? Klik dan hier.