Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Springlevend ‘fossiel’

Jarenlang werd het stenen reisbureau als een levend fossiel in de winkelstraat betiteld, maar hé, wij weten natuurlijk allang dat het reisbureau nooit is uitgestorven. Nog éénmaal voor de consument: het stenen reisbureau leeft!

Ja beste consument, wij lezen ook de artikelen waarin de ‘stenen reisagent’ op de nummer één plek wordt gezet van snelst uitstervende beroepen of dat ‘de consument’ 90% online boekt. Reisagenten maken zich één seconde boos, maar lachen om dit soort slecht onderbouwde artikelen.

Ja beste consument, heel misschien zijn we met z’n allen een ieniemienie beetje bang geweest dat de zwartdenkers gelijk zouden krijgen. Natuurlijk kijkt ook de reisprofessional, zoals iedereen, rond op internet, maar welk reisbureau is niet ook niet op internet aanwezig? Het reisbureau biedt juist de perfecte combinatie.

En ja, natuurlijk verdwijnen er reisbureaus, maar er worden vooral reisbureaus samengevoegd waardoor mogelijkheden voor de teams die bestaan uit professionals worden versterkt. Zeker weten dat er zich in ieders omgeving een reisbureau is te vinden waar je face to face terecht kan met al je zorgen en vragen.

De reisagent weet als geen ander waar hij of zij iemand naartoe stuurt en durft ook aan te raden niet naar bepaalde gebieden te gaan, hoe groot de wens bij de klant ook is. Wie toch in de problemen komt, kan aan op de persoonlijke service die een reisagent biedt om de klant 24/7 bij te staan.

Op een reisbureau kijk je de specialist in de ogen. Specialisten op het gebied van cruisen, maar ook bestemmingsspecialisten. Ik kom ze bijna wekelijks tegen op presentatieavonden, maar bovenal zijn zij het die de bestemmingen letterlijk en figuurlijk hebben geproefd voordat jullie er waren, zij vertellen je hoe het is als je op een bepaalde airport aankomt. Wat wil je nog meer?

Bij een ‘stenen reisagenten’ krijg je de service van het netwerk van de hele reisbureauketen er als ‘extraatje’ bij. Zo kan er makkelijk actie worden ondernomen als er iets is. Vertrouwen op online reviews? Dubbelcheck in het kwadraat om het waarheidsgehalte te achterhalen.

Beste consument, ploeter maar op internet. Een dag, een week, een maand of maanden. Online struinen leuk? Prima, maar consument, ken jij ook de risico’s van bijvoorbeeld het los boeken van een accommodatie en daar zelf de vlucht bij regelen? De ‘stenen reisbureaus’ werden in 2018 massaal ingezet door reizigers die alles zelf zo goed hadden geregeld, maar in de problemen kwamen om verschillende redenen.

Al die voorspellingen dat het stenen reisbureau in 2019 zal opleven. Nee, het zal niet opleven, want het stenen reisbureau leeft al lang en zal altijd blijven. Nee, het reisbureau is niet duurder dan het internet en mocht het een tientje, of misschien €25 duurder zijn/lijken dan internet, tja consument: hoeveel heb jij over voor het enige dat te koop is waar je echt rijker van wordt?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Volgend weekend rijden er geen treinen naar Schiphol

Volgende bericht

ANVR: nieuwe boekingsmonitor deze maand live

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.