“Het wordt naar verwachting een moeilijk jaar. Het jaar 2019 is wat betreft boekingen voor de gehele toeristische industrie nog niet bevredigend, maar wij houden vast aan onze uitbreidings- en investeringsplannen”, dat heeft Kai Sannwald (oprichter Sunny Cars) laten weten in een rondetafelgesprek met de Duitse vakpers in München. In vergelijking met de totale markt toonde de autoverhuurexpert zich overigens tevreden over de boekingssituatie bij Sunny Cars. In vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar, zijn we licht positief over de hele Sunny Cars Group”, aldus Sannwald.

Vooral voor Spanje, de belangrijkste bestemming voor huurauto’s, is er momenteel een inzinking in de zomer. “Het valt nog te bezien hoe het last minute-seizoen zich zal ontwikkelen.” Tegelijkertijd benadrukte Thorsten Lehmann (directeur Sunny Cars) dat de huidige situatie door Sunny Cars als een uitdaging wordt beschouwd. “We richten ons op groei en blijven dan ook investeren, omdat we geloven in ons bedrijfsmodel”. Het autoverhuurbedrijf houdt zich onder andere vast aan de geplande hoge investeringen in het verder versterken van het merk en klantvriendelijkheid. “We zullen in 2019 blijven investeren in onze hoge kwaliteitsnormen”, aldus Lehman.

Het is bijvoorbeeld de bedoeling om de pre-registratie uit te breiden naar zoveel mogelijk autoverhuurpartners, waardoor het overdrachtsproces van het voertuig wordt versneld. “Dit zal binnenkort mogelijk zijn met ongeveer 50% van onze wagenparkaanbieders”, onthulde Sannwald. Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om het huurauto-voucher van Sunny Cars in de Apple Wallet te laden en deze dus beschikbaar te hebben voor mobiel gebruik. Momenteel is Apple Wallet verkrijgbaar bij twee partners, maar dit moet geleidelijk worden uitgebreid. “De mobiele voucher wordt beschouwd als een vervanging voor de ‘normale’ voucher. Ale informatie over de huur is er, net als bij het papieren voucher, in te vinden.”

Vorig jaar heeft Sunny Cars tal van maatregelen genomen om de klanttevredenheid te verhogen. “We zijn erop gefocust om ‘de top te halen’ en om onszelf op vele manieren van de concurrentie te onderscheiden”, benadrukte Lehmann. Het autoverhuurbedrijf heeft het afgelopen jaar ook zwaar geïnvesteerd in zogenaamde ‘employer branding’. “We zijn erin geslaagd in slechts één jaar een compleet ‘employer brand op te bouwen”, aldus de twee directeuren van Sunny Cars. Met aantrekkelijkere kantoorruimte, wijzigingen in de beloningsstructuur en de introductie van een uitgebreid pakket sociale uitkeringen, is Sunny Cars aantrekkelijker geworden als werkgever. In Nederland verhuisde Sunny Cars vorig jaar vanuit Hoofddorp naar een nieuw pand in Haarlem. Eind november nodigde het partners uit voor een house warming.