De Thomas Cook Group heeft vandaag haar eerstekwartaalcijfers bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de organisatie bereidt is om haar luchtvaartmaatschappij te verkopen om zo meer geld te creëren voor de eigen hotels. Daarnaast is ook de beurskoers van de groep het afgelopen jaar gedaald.

“Zoals verwacht hebben het domino-effect van de langdurige zomerhittegolf en de hoge prijzen op de Canarische Eilanden de vraag van klanten naar winterzon beïnvloed. Waar de boekingen voor de zomer van 2018 zeer sterk begonnen zijn, weerspiegelen de boekingen voor de zomer van 2019 enige onzekerheid bij de consument, met name in het Verenigd Koninkrijk. Onze beslissing om de capaciteit te verminderen, wat zowel het risico in onze touroperatoractiviteiten zal verminderen als onze luchtvaartmaatschappij zal helpen om de sterke groei van vorig jaar te consolideren”, aldus Peter Fankhauser (Chief Executive of Thomas Cook)

“Tegelijkertijd erkennen we dat we meer financiële flexibiliteit en meer middelen nodig hebben om de uitvoering van onze strategie van differentiatie te versnellen: om te investeren in het versterken van onze eigen merkportfolio van hotels; verdere digitalisering van onze verkoopkanalen; en het stimuleren van grotere efficiëntie in het hele bedrijf. Als gevolg hiervan kondigen we vandaag een strategische herziening van onze Group Airline aan. We bevinden ons in een vroeg stadium van dit herzieningsproces, waarbij alle opties om de waarde voor aandeelhouders te vergroten en onze strategische focus te versterken, in overweging worden genomen. We zullen te zijner tijd een update geven over dit proces.”

Voor de winter 2018/2019 is het aantal boekingen met 8% gestegen. Thomas Cook blijft een sterke vraag zien naar Turkije, Egypte en Tunesië, omdat klanten op zoek zijn naar alternatieven voor de hoge hotelprijzen op de Canarische Eilanden. De gemiddelde verkoopprijzen zijn over het geheel genomen echter 10% lager, als gevolg van een hogere mix van korte- en middellangeafstandsvluchten. Voor de zomer van 2019 is inmiddels 30% verkocht, iets meer dan vorig jaar. “De boekingen van Group Tour Operator zijn in overeenstemming met de capaciteitsverminderingen die we in onze markten hebben doorgevoerd om onze risicocapaciteit het hele jaar door nauwlettend te beheren. Als gevolg hiervan zijn de boekingen van touroperators met 12% gedaald, waardoor de prijzen, die in alle belangrijke segmenten zijn gestegen, worden ondersteund en over het geheel genomen 4% hoger liggen.”