De populariteit van Duitsland als toeristische bestemming blijft in de Europese concurrentiestrijd bovengemiddeld snel groeien. Dit wordt bevestigd door een tussentijdse evaluatie van de World Travel Monitor voor de maanden januari tot en met augustus 2019 door het marktonderzoeksbureau IPK International in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal reizen vanuit Europa naar Duitsland in de eerste acht maanden van dit jaar met 4% is gestegen. In dezelfde periode steeg het aantal buitenlandse reizen van Europeanen slechts met 2,5 procent. Europa is veruit de belangrijkste markt voor het Duitse inkomende toerisme, waarvan al jarenlang het grootste deel uit Nederland afkomstig is. Van de overzeese markten is Noord-Amerika met een plus van 3% de grootste groeier.

Sterke positie
In een directe vergelijking met zijn concurrenten behaalde Duitsland hogere groeipercentages dan Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in zowel het Europese als het mondiale inkomende toerisme. Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: “We zijn erin geslaagd om de sterke positie van Duitsland als reisbestemming in een buitengewoon competitieve omgeving verder uit te bouwen. Wij blijven groeien als vakantiebestemming en behouden onze leidende positie als
zakelijke bestemming.”

Europese vakantiegangers geven impuls aan de groei
Vakantiereizen zijn het meest dynamische marktsegment met een plus van 6 procent; lange vakanties (+ 7%) groeien nog sneller dan korte reizen (+ 5%). Duitsland blijft veruit de belangrijkste zakelijke bestemming voor Europeanen. De groeipercentages van 2 procent zijn twee keer zo hoog als die van de totale Europese markt. Terwijl het traditionele segment van de zakenreizen blijft dalen (- 2%), boekte Duitsland een aanzienlijke toename van 4 procent in het zakelijke reissegment.

Meer klimaatvriendelijk vervoer
Voor het eerst in jaren laten de cijfers van de World Travel Monitor een significante verandering zien in de keuze van Europeanen voor hun vervoer naar Duitsland. Het autoverkeer – van oudsher ongeveer de helft van alle reizen – stijgt met 5 procent. Het vliegverkeer groeit met 1 procent. De procentuele winnaars zijn het spoor (+ 10%) en de bus (+ 8%).

Vooruitzichten
“Duitsland is als reisbestemming zeer goed gepositioneerd in de steeds hevigere concurrentie tussen bestemmingen”, legt Hedorfer uit. “De laatste trendverklaringen van IPK mogen echter niet verhullen dat we voor grote uitdagingen staan als gevolg van de zwakkere economische groei in de eurozone, het klimaatdebat, handelsconflicten en de Brexit-kwestie. Economische en politieke risico’s in belangrijke toeristische markten kunnen leiden tot een vertraging van de groeidynamiek in de wereldwijde reizigersstromen.”