Transavia heeft op 12 februari jl. de eerste Boeing 737-800, de PH-HSK, met hulp van GKN Fokker Techniek uitgerust met de zogeheten Split Scimitar Winglets. Dit is een nieuw type winglet wat zorgt voor aanzienlijk minder brandstofgebruik en waarmee Transavia een stap zet in de verduurzaming van de vloot.

Ten opzichte van de Blended Winglets, waar de Transavia vloot al mee is uitgerust, leveren deze Split Scimitar Winglets volgens vliegtuigbouwer Boeing, een extra brandstofbesparing van 1,5 procent. Dat komt door de verbeterde aerodynamische eigenschappen die de vleugels krijgen door dit nieuwe type winglets. Voor een Boeing 737-800 kan die besparing oplopen tot circa honderd ton brandstof op jaarbasis. Bovendien wordt het vliegbereik met zo’n 200 kilometer vergroot.

De eerste installatie op een Transavia B737-800 heeft plaatsgevonden bij GKN Fokker Techniek te Woensdrecht. Fokker Techniek en Transavia werken al jaren succesvol samen op het gebied van regulier onderhoud, ad-hoc reparaties en aanpassingen aan onze vloot.

Mattijs ten Brink, CEO Transavia: “Onze samenwerking met Fokker stamt al uit de beginjaren van Transavia en we zijn dan ook blij dat Fokker Techniek nu ook een bijdrage levert aan de verduurzaming van onze vloot”,

Jeff Armitage Managing Director, Vice President van GKN Fokker Techniek: “We voelen ons vereerd dat we geselecteerd zijn om de eerste B737-800 van Transavia te mogen voorzien van de Split Scimitar Winglet. Onze medewerkers zijn er trots op om deze opdracht voor Transavia te volbrengen en kijken er naar uit om onze samenwerking met Transavia te intensiveren met dit prestigieuze programma.”

Transavia heeft de intentie om dit jaar 5 Boeing-toestellen te voorzien van de duurzamere winglets. De Nederlandse vloot van Transavia bestaat momenteel uit 35 Boeing 737-800’s en 7 Boeing 737-700’s. Op 25 januari jongstleden werd de laatste type Boeing 737-800NG aan Transavia geleverd.