Gisteravond trapte RTL5 af met My First Holiday, een programma voor – de naam zegt het al – mensen die voor het eerst in hun leven (buiten Nederland) op vakantie gaan. Ongelooflijk, maar ze bestaan echt!

De redactie van dat programma heeft wat mij betreft echt een toffe baan, want het waren stuk voor stuk unieke mensen. Wellicht hier en daar een beetje gescript. Een jong stel uit Herpen vloog, zonder hun kinderen, naar Curaçao. Detail: ze zijn – naar eigen zeggen – nogal van de Nederlandse vakantieparken en hebben onze landsgrenzen nauwelijks overschreden. De eerste reactie van de man was: ‘Goh dat is wel ver vliegen’. Een ander (ik) zou zeggen: ‘Holladijee lekker zonnen, cocktails, relaxen zonder de kinderen…’

Eenmaal op Schiphol was het schattigheid alom. De vrouw des huizes vond het een fijn idee om tulpen en kaas mee te nemen voor de gastvrijheid van de inheemse bevolking van Curaçao! Oké dacht ik, zo’n stukje vreemde cultuur kennen ze vast niet op Curaçao… Maar wat mij het meest is bijgebleven, is dat de auto die klaarstond voor een rit over het eiland van top tot teen werd gecontroleerd door de man. ‘Want, je weet niet hoe het wegennetwerk eruitziet en er gevaren op de weg zijn, zoals opeens overstekende inheemse bevolking.’

Dit programma bewijst maar weer eens dat een keer op reis gaan, zo slecht nog niet is voor de ontwikkeling van de mens.

Die bos tulpen overleefde de reis en de warmte trouwens niet en de zweterige kaas verdween in hun eigen mond.

Het andere stel, moeder en zoon (18) uit Klazienaveen, ging voor het eerst cruisen. Moedertjelief kreeg rode konen van de kapitein, terwijl de zoon helemaal in zijn hum was bij het zien van de oude karakteristieke gebouwen op de plaats van bestemming. De Klazienaveense vond het maar ‘lillik’. Maar als je samen zo kunt genieten van een vakantie, dan verdien je het ook écht.

En natuurlijk, wat je van een commerciële omroep als RTL mag verwachten, kon de kijker niet heen om ‘dit programma is mede mogelijk gemaakt door…’ En ik snap het wel, ik snap eerlijk gezegd niet waarom er niet eerder een dergelijk feelgood-programma de buis is op geslingerd. TUI, Costa Cruises, Lions Dive & Beach Resort en Time To Smile Chogogo Dive & Beach Resort kwamen veelvuldig in beeld. De beste (sluik)reclame die je kan hebben, maar ook de reisbranche zal varen bij een eventueel succes van dit programma. My First Holiday trok gisteravond trouwens 370.000 kijkers, tel daar Uitzending Gemist nog eens bij op en voor je het weet zien een half miljoen (of meer) mensen jouw bestemming, schip, accommodatie, vliegtuig en service! Katjing!

Om het programma nog vermakelijker te maken, dikte de voice-over de onwetendheid van onze medelanders natuurlijk aan. Iets wat op Twitter hier en daar minder werd gewaardeerd.

Maar dat My First Holiday, zou dat niet iets zijn voor een nieuw concept van TUI? Ik ben ook wel benieuwd hoeveel TUI-medewerkers er hebben gegild bij het zien van hun eerste palmboom. En zou Arjan Kers ook met een bos Tulpen en een stuk kaas in het vliegtuig zitten?

Sharon Evers
Sharon@travelpro.nl