De coronacrisis heeft niet alleen een grote invloed gehad op ondernemingen in de toerismesector, maar ook op de reisbehoeftes van de consument: vakantie vieren in eigen land bleek een enorme hit. Onderstaande Nederlandse CEO’s van bedrijven binnen de toerismesector delen hun visie op de toekomst van toerisme, de veranderende trends en ontwikkelingen binnen de sector en hoe zij hun steentje bijdragen aan duurzaam én kwalitatief vakantie vieren.

Zijn onze vakantiegewoontes nog te verantwoorden? Maken lange vluchten naar tropische bestemmingen en massatoerisme plaats voor een nieuwe beweging, welke bestaat uit duurzame, lokale én bewuste alternatieven? De ontwikkelingen gingen in rap tempo verder. De vraag is of deze populaire nieuwe vorm van vakantie vieren ook ná de crisis standhoudt, en of duurzame voornemens overeind blijven ondanks alle aantrekkelijk ogende alternatieven.

Memorabele vakanties
Hugo van Donselaar sluit met onlineboekingsplatform Campspace.com naadloos aan op de nieuwe ontwikkelingen binnen de toerismebranche. Via dit platform boekt men unieke plekken om te overnachten midden in de natuur: van achtertuinen in de polder tot bijzondere hutten in het bos. Al verwacht Hugo dat een groep reizigers al snel ‘terug naar normaal’ zal gaan, denkt hij ook dat de coronacrisis een aantal trends die al aanwezig waren, in stroomversnelling heeft gebracht. Denk hierbij aan lokaal reizen, kleinschaligheid, terug de natuur in en minder vliegen. Dat laatste is volgens Hugo ook direct het positiefste resultaat van de crisis: “Wij realiseren ons dat we niet meer massaal naar de andere kant van de wereld hoeven te vliegen, en dat heeft positieve gevolgen: door dichterbij huis te reizen en niet in het vliegtuig te stappen kun je al 70% van je CO2 voetafdruk verminderen.” Daarbij komt de vraag hoe essentieel zo’n verre reis anno 2021 nog is: hoe ver van huis de vakantie ook plaatsvindt, vaak zijn het ontmoeten van nieuwe mensen en het buiten zijn de belangrijkste aspecten van memorabele vakanties. “Corona heeft ons teruggebracht naar de essentie van vakantie vieren,” aldus Van Donselaar.

In rap tempo herstellen
Léon Dijkstra is CEO van Eden Hotels, een hotelgroep waar veertien stadshotels verspreid over Nederland onder vallen. Hij verwacht dat de toerismesector zich in rap tempo zal herstellen naar het oude niveau. Wel geeft hij aan dat groei van toerisme geen doel op zich mag zijn en dat toerisme alleen kan bestaan als we de komende decennia bewuster en duurzamer gaan reizen. Daarbij hoort ook het betalen van een eerlijke prijs voor bijvoorbeeld vliegtickets. “Laten we hopen dat lessons learned ons helpen duurzamer vakantie te vieren. Ons heeft de crisis geleerd dat we een voldoende gezond bedrijf zijn om een dergelijke crisis aan te kunnen”, aldus Dijkstra.

Vraag naar natuurrijke reizen stijgt
Taco Smit is Partner en co-founder bij Travelbase, een organisatie die actieve reizen naar unieke plekken over de hele wereld organiseert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de populaire surfreizen van Enter The Wave en kano trips van The Canoe Trip. Inspelend op de coronacrisis heeft Travelbase vorig jaar zijn binnenlandse aanbod vergroot om binnen de mogelijkheden reizen aan te blijven bieden. Travelbase ziet aan de cijfers dat de vraag naar natuurrijke reizen stijgt: het aantal bij Travelbase geboekte hikes is het afgelopen jaar met 300% gestegen. Taco verwacht dat reizen in de natuur ook na de coronacrisis een populaire vorm blijft. Niet alleen als gevolg van de duurzaamheid trend, maar ook door de sterk groeiende behoefte om los te komen van de drukte uit het dagelijkse leven en onze smartphone. Naast natuur, verwacht Taco dat lokaal een belangrijk begrip blijft in toekomstig reisgedrag. “De meest positieve ontwikkeling is naar mijn mening wel de herwaardering van de gebieden dichtbij huis. Er is heel veel te zien en te beleven binnen Europa en zelfs in eigen land, en het blijkt dat het vaak niet nodig is om hier de halve wereld voor over te reizen”, aldus Smit.

Duurzaam en slow
Logis Hotels is een netwerk van onafhankelijke hotels in Europa. CEO Karim Soleilhavoup ziet dat de pandemie heeft geleid tot een sterke toename van duurzaam en ‘slow’ toerisme, vakanties waarbij we de tijd nemen. “De behoefte aan ruimte en natuur, streekproducten, wandelen en fietsen zagen we al als trend, maar zijn in stroomversnelling gekomen. Onze verwachting is dat de onafhankelijke familiehotels van Logis juist sterker uit deze crisis komen door hun veerkracht en het vertrouwen van hun klanten. Hierdoor trekken zij snel na de crisis weer reizigers en gezinnen aan. De overgrote meerderheid van de Europese reizigers wil meer dan ooit zin geven aan hun reis en op een meer verantwoorde wijze consumeren,” aldus Soleilhavoup. De Logis hotelgroep heeft vanaf januari 2020 het ETIK-programma verder ontwikkeld om zijn lokale betrokkenheid te tonen. Door lid te worden van ETIK wordt de klant bij elk verblijf beloond en draagt hij bij tot de opbouw van een meer lokale en eerlijkere wereld. Karim Soleilhavoup verwacht sterker en duurzamer uit de pandemie te komen.

Batterijen opladen
Het afgelopen jaar heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat Nederlanders massaal de natuur introkken. Dichter bij de natuur willen zijn en aarden was al een trend maar heeft door corona een vlucht genomen. Dick Vulto, CEO van Natuurhuisje.nl – een platform dat unieke vakantiehuisje weg van de massa aanbiedt – verwacht dat deze trend doorzet. “Mensen zullen blijvend op zoek gaan naar een plek weg van de massa en in de natuur. Niet alleen om er één of meerdere dagen te overnachten, maar ook om tijdens een paar vrije uurtjes af en toe de rust en ontspanning op te zoeken die de natuur te bieden heeft. Een uitstekende manier om je batterijen terug op te laden.” Het behouden van deze natuur blijft de missie die Natuurhuisje.nl ook in de toekomst blijft doorzetten door met elke boeking bij te dragen aan lokale natuurprojecten.