Dit jaar telde de Vakantiebeurs voor het eerst vier dagen in plaats van vijf, met 103.312 bezoekers trok het reisevent per dag meer bezoekers dan vorig jaar. Volgens de organisatie was de belevingsdichtheid ook was hoger dan ooit, doordat de beurs compacter was opgezet dan in andere jaren en er veel activiteiten waren. Al met al vormt Vakantiebeurs 2019 een mooie opmaat naar de 50ste editie van de Vakantiebeurs in 2020.

Bart Meijer (Brandmanager Vakantiebeurs): “We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Samen met de reisbranche hebben we met dit geweldige vakantiefestijn het vakantie- en boekingsseizoen 2019 geopend. Dit jaar was de beurs compacter maar met meer exposanten dan vorig jaar. Deze verandering maakte het mogelijk om eenvoudiger een rondje om de wereld te lopen. Vier dagen lang kon er naast persoonlijk reisadvies naar hartenlust worden genoten van dans en entertainment van over de hele wereld, internationale keukens en talloze activiteiten als virtual reality experiences, fotografieworkshops, zeilen, klimmen en kitesurfen. Voor de jubileumeditie in 2020 wordt deze snoepwinkel van de wereld een nóg groter vakantiefestival!”

71 procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geïnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. 20 procent richtte zich tijdens het bezoek op Nederland. De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Gemiddeld is men van plan € 3.573 p.p. aan vakanties uit te geven in 2019. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2019.

Dat de Vakantiebeurs een echte uitbeleving is, wordt bewezen doordat bijna de helft van de bezoekers (43%) komt voor een gezellig dagje uit. Daarnaast kwamen bezoekers met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%), verder staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen met 63 procent op de tweede plaats. Ruim een derde (34%) is naar het reisevenement geweest voor persoonlijk contact met (reis)experts & locals. Dit onderschrijft ook de enquête van de Vakantiebeurs, waarin werd aangetoond dat mensen steeds meer behoefte hebben aan persoonlijk advies vanwege het sociale aspect en het feit dat ze in de internetjungle vaak door de bomen het bos niet meer zien.