Vakantiegangers zijn best bereid om duurzamer op vakantie te gaan, als ze daarvoor op een positieve manier worden benaderd. Dat betoogde Mariken Stolk van Milieu Centraal op het Wereld Toerisme Event, dat op 27 september plaatsvond in Nijmegen.

“Het heeft geen zin om mensen met negatieve aspecten van bijvoorbeeld vliegen te confronteren of het negatieve gedrag te benadrukken”, aldus Stolk. “Je kunt ze beter goed informeren over alternatieven, appelleren aan hun wens om een milieuvriendelijker alternatief te zoeken en daarop inspelen met tijdelijke acties en kortingen.”

Uit diverse onderzoeken en resultaten van acties blijkt dat consumenten ‘psychologisch in verzet komen’ als ze met negatieve milieuaspecten worden geconfronteerd. Het helpt niet om te zeggen: “Vlieg niet naar Thailand”, aldus Stolk. “Dat leidt niet alleen tot verzet, maar uiteindelijk blijkt dat er juist meer mensen naar Thailand gaan vliegen, omdat ze alleen de woorden ‘vlieg’ en ‘Thailand’ onthouden. Uit recente acties blijkt dat consumenten wel gevoelig zijn om bijvoorbeeld de trein te pakken als alternatief voor het vliegtuig als ze gebruik kunnen maken van tijdelijke actiekortingen, waardoor ze het gevoel hebben dat er sprake is van schaarste.”

Mariken Stolk sprak op het internationale Wereld Toerisme Event waar zo’n 200 toerismeprofessionals aanwezig waren. Het duurzaamheidscongres werd gehouden in Nijmegen, de European Green Capital 2018. Bij de organisatie waren het MVO Netwerk Toerisme, de ANVR, de Vereniging van Kleine Reisorganisaties (VvKR), Recron, Green Destinations, de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland betrokken.

In circa 25 presentaties en workshops kwamen uiteenlopende onderwerpen aan de orde, variërend van het succesvol implementeren van circulaire businessmodellen tot de vraag hoe je consumenten kunt verleiden om groene keuzes te maken. De bezoekers lieten zich inspireren door vele wereldwijde innovaties en geslaagde voorbeelden van duurzame innovaties.

Als slotstuk van het congres werden meer dan 30 bestemmingen bekroond voor verantwoord en duurzaam toerisme. Schouwen-Duiveland sleepte de hoogste onderscheiding binnen: Green Destinations Certified – en is daarmee wereldwijd de eerste bestemming met dit predicaat. Nijmegen en Berg en Dal zijn de eerste Nederlandse gemeenten die een Green Destinations Award ontvingen. Gouden QualityCoast Awards waren er voor Noordwijk en Hoek van Holland; Bonaire en Saba ontvingen QualityCoast Zilver. Ook internationale bestemmingen werden bekroond: Gozo (Malta), Serras do Socorro e Archeira (Portugal) en Northeast & Yilan Coast (Taiwan). Al deze bestemmingen zijn beoordeeld op ruim 100 criteria en even zoveel indicatoren over beleid en prestaties op het gebied van duurzaamheid.