De eerste vluchten vanaf Lelystad Airport kunnen waarschijnlijk niet (zoals afgesproken) in 2018, maar waarschijnlijk pas een jaar later plaatsvinden. Dat komt door de door LVNL aangekondigde vertraging van de levering van luchtverkeersdiensten op Lelystad Airport.

Zonder luchtverkeersleiding kan de nieuwe infrastructuur op Lelystad Airport niet gebruikt worden.De Schiphol Group laat weten teleurgesteld te zijn. De werkzaamheden op de luchthaven, in opdracht van Schiphol Group, worden conform planning begin 2018 afgerond.

Schiphol Group wil ook harde garanties van het ministerie en LVNL dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open kan. Verder wil Schiphol de garantie dat vanaf die datum tenminste 4.000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zijn. Dit is noodzakelijk om de benodigde capaciteit op Schiphol vrij te kunnen maken voor het mainportgebonden verkeer én duidelijkheid te kunnen bieden aan geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen.

Het in 2014 genomen besluit over de realisatie van Lelystad Airport maakt onderdeel uit van de breed gedragen afspraken die zijn gemaakt over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Lelystad Airport gaat zich richten op het leisure-segment, het vakantieverkeer. De vrijgekomen, schaarse, capaciteit op Schiphol kan vervolgens worden gebruikt voor vluchten naar bestemmingen die de meeste waarde toevoegen aan de Nederlandse economie en samenleving. Dit is in 2008 afgesproken in het Aldersakkoord en onderdeel van het zogenaamde selectiviteitsbeleid. De opening van Lelystad Airport is daarmee van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de mainport