De Verenigde Staten staat bovenaan de bucketlist van veel consumenten die er nog niet zijn geweest, maar er wél heel graag een keer naar toe willen. Als goede tweede, blijkt uit onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR en onderzoeksbureau GfK, staat bestemming Australië op de lijst van meest populaire vakantielanden, gevolgd door het ‘in de buurt gelegen’ Nieuw Zeeland.

Naast de Verenigde Staten, waarbij een bezoek aan de Westkust de voorkeur geniet boven de Oostkust, is ook Canada een gewilde bestemming. En blijven we even op het Amerikaanse continent zien we dat Curacao en Cuba wel gewild zijn, maar niet een plaats halen binnen de bucketlist. Dichter bij huis op het Europese continent is Spanje de meest favoriete vakantiebestemming. Vooral de Canarische Eilanden en de Balaeren scoren hoog onder de Spaanse zon. Halverwege de bucketlist top 10 vinden we opvallend genoeg Noorwegen als bestemming om naar uit te kijken, gevolgd door grotere vakantiebestemmingen als Duitsland en Italië. Het ‘vakantie-wensenlijstje’ wordt afgesloten door Japan, de meest begeerde bestemming in Azië, en Zuid-Afrika.

Top 10 Bucketlist
1. Verenigde Staten 5/6. Canada/Noorwegen
2. Australië 7. Duitsland
3. Nieuw-Zeeland 8. Italië
4. Spanje 9/10. Japan/Zuid-Afrika

GfK onderzocht in opdracht van de ANVR ook hóe de vakantieganger het liefst zijn vrije tijd doorbrengt, want we beleven een vakantie op verschillende manieren. Maar liefst het een derde gaf aan te willen uitrusten en lekker te relaxen. Een kwart van de vakantiegangers gaat op pad om culturele bezienswaardigheden te bezoeken, terwijl bijna een op de vijf reizigers de gezelligheid met vrienden en/of familie het belangrijkste vindt. Ruim 15% gaat voor actie en wandelt of sport tijdens zijn welverdiende vakantie. En tenslotte geniet bijna een op de tien het liefst van de prachtige natuur op de bestemming.

Top 5 Vakantiebeleving
1. Uitrusten/ontspannen (31%)
2. Cultureel bezoek (24,1%)
3. Gezellig met vrienden en/of familie (17,8%)
4. Sporten, wandelen (15,4%)
5. In de natuur (9,5%)