De VVD wil per direct af van het slot van 500.000 vluchten waar Schiphol mee te maken heeft, dat heeft VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra in een reactie aan BNR laten weten. “Je zit wel met seizoenen, maar met ingang van komend winterseizoen zouden er al meer vluchten mogelijk moeten zijn.”

De meerderheid van de kamer liet in het luchtvaartdebat met de ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Hoekstra (Financiën) over Schiphol en Lelystad Airport weten het niet eens te zijn met de plannen van de VVD. ‘De overheid moet zich houden aan de afspraak dat Schiphol tot en met 2020 niet boven 500.000 vliegbewegingen groeit’, aldus de reacties op de VVD-plannen.

Dijkstra liet overigens wel weten dat de VVD voor gecontroleerde groei pleit. “Er moet ook rekening worden gehouden met de vluchten die worden gemist, doordat Lelystad Airport niet op tijd heeft kunnen openen. Als je 3% per jaar neemt en dat vijf jaar lang, dan kan je ongeveer uitrekenen dat je uiteindelijk richting de 590.000 vluchten gaat.” Het Tweede Kamerlid roept de minister op om met airlines om de tafel te gaan. “Die gingen er vanuit dat Lelystad Airport open zou zijn. Het plafond moet eigenlijk per direct worden gelift.”

Voor de periode na 2020 streeft Amhaouch (CDA) naar duurzame groei, waarbij innovatie belangrijk is. Die wil Paternotte (D66) stimuleren door heffingen op geluidsoverlast en uitstoot. Van Dijk (PvdA) vraagt aandacht voor alternatieven, zoals betere treinverbindingen. De grens van de groei is bereikt, constateert Stoffer (SGP), die pleit voor een pas op de plaats. Problemen met de veiligheid, (geluids)overlast voor omwonenden, uitstoot van (ultra)fijnstof en de hoge CO2-emissies van vliegtuigen maken groei van Schiphol onwenselijk, vinden verschillende woordvoerders.

Minister Van Nieuwenhuizen werkt aan een nieuwe luchtvaartnota voor de periode 2020-2040. Daarin moeten keuzes gemaakt worden voor de toekomst, onder andere over verduurzaming van de luchtvaart. De Kamer stemt op 22 mei over de ingediende moties.