Nieuws

“Wij keren altijd uit bij vluchtvertraging en -annulering”

Vliegtuigpassagiers kunnen zich goedkoop gaan wapenen tegen vluchtvertraging of -annuleringen nu Vuelandia en Maiden Life & General de ‘Vuelandia Flight Care’ verzekering lanceren, waarmee het de strijd aangaat met de bekende claimbureaus die consumenten helpen bij het vorderen van een vergoeding bij vluchtvertraging of -annulering.

“Natuurlijk zijn wij een concurrent van de bestaande claimbureaus. Wij keren in tegenstelling tot andere partijen altijd uit bij een vertraging van drie uur of langer en wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Het enige dat wij in rekening brengen is de standaard premie van € 19,95 voor het afsluiten van een verzekering waarbij de heen- en terugreis zijn gedekt”, aldus Mikel van Nimwegen (mede-oprichter/-eigenaar Vuelandia) en Peter Heijdacker (Marketing & Sales Manager Maiden Life & General). De Vuelandia Flight Care verzekering kan tot 72 uur voor vertrek worden afgesloten voor vluchten met vertrekken vanaf Nederlandse luchthavens.

Rechten
Door de EU regel EU261/2004 moeten luchtvaartmaatschappijen passagiers compenseren voor een vluchtvertraging of -annulering wanneer deze door toedoen van de luchtvaartmaatschappij zijn ontstaan. Van Nimwegen: “Van alle vertragingen van drie uur of langer heeft de passagiers maar in vier van de tien gevallen recht op een vergoeding doordat veel luchtvaartmaatschappijen slim in te spelen op de regels omtrent de EU261/2004 verordening. Bij het afsluiten van een Vuelandia Flight Care verzekering krijg je altijd uitgekeerd wanneer er een vertraging of een annulering is vastgesteld.”

Volledige vergoeding
Heijdacker laat weten in het voorjaar in gesprek te zijn geraakt met Van Nimwegen over de vertragingsverzekeringen. “De meeste claimbureaus rekenen kosten tot 40% van het bedrag waar passagiers recht op hebben en daarnaast ook nog eens administratiekosten. Bij de bekende claimbureaus krijg je in tegenstelling tot de Vuelandia Flight Care verzekering niet uitgekeerd wanneer uiteindelijk blijkt dat de annulering of vertraging niet de schuld is van de luchtvaartmaatschappij. Wij willen de reisagent en consument een verzekering aanbieden waar te allen tijde, ook als het niet de schuld is van de airline, een volledige vergoeding wordt gegeven.”

Monitoren
De bedragen die Vuelandia Flight Care uitkeert zijn gelijk aan de bedragen die zijn vastgesteld in de EU261/2004 verordening bij vertragingen van drie uur of langer of bij annuleringen. € 250 voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer, € 400 bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer en €600 bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer. Ook het faillissement van een airline is met de Vuelandia Flight Care verzekering gedekt. “De klant hoeft niet te claimen. Wij monitoren alle vluchten en starten automatisch een claimproces waarmee wij de claim van de klant overnemen. Als blijkt dat we niet kunnen claimen bij de airline, dan storten we vanaf dat moment binnen 48 uur het geld op de rekening van de passagier. Als blijkt dat we wel kunnen claimen bij de airline dan vragen we om de digitale boardingpas en een handtekening van de passagier en keren wij bij ontvangst direct uit”, aldus Heijdacker.

Hoog percentage
Volgens Heijdacker en Van Nimwegen ligt het percentage van vluchten dat te maken krijgt met vertragingen en uitval hoog. Van Nimwegen: “De kans dat je als passagier te maken krijgt met een vertraging is heel aannemelijk, maar het is uiteraard aan de passagier om de verzekering af te sluiten of niet. Mensen die ervaring hebben met een lange vertraging die gaan onze verzekering absoluut aanschaffen. Uit marktonderzoek bleek dat 45% enthousiast was over onze verzekering. Een ander percentage was gematigd positief en denken dat ze niet te maken zullen krijgen met een vertraging, een ander gedeelte sluit überhaupt geen verzekering af.”

Pilot
Voor Maiden Life & General is de Vuelandia Flight Care verzekering een pilot. Het bedrijf heeft bewust gekozen voor Vuelandia als partner gezien het hoge aantal partners in de reisbranche. “We zijn blij om te gaan samenwerken en verwachten via de portal voor agenten van Vuelandia het product bij veel reisprofessionals en daarmee consumenten aan de man te brengen. Met de gegevens van passagiers gaan we uiteraard zeer voorzichtig om, dat gaat via zeer goed beveiligde systemen die voldoen aan de hoogste Europese normen.”

Hoge verwachtingen
De verwachtingen van de Vuelandia Flight Care verzekering zijn hooggespannen. “Natuurlijk kan je als individu direct bij de airline gaan claimen, omdat je verwacht dat je recht hebt op een x-bedrag, maar bij ons betaal je slechts €19,95 en krijg je bij een geconstateerde vertraging van drie uur of langer of bij annulering van een vlucht hoe dan ook uitgekeerd. Daarnaast nemen wij al het werk uit handen. Tel daar bij alle ergernis van de vertraging of annulering, de extra kosten op de luchthaven en het feit dat in zes van de tien gevallen de airline niet hoeft uit te keren op, dan kan het niet anders dan dat ons aanbod interessant is.”

© 2018, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

EURAM lanceert digitale offertes en roadbooks

Volgende bericht

CTO houdt roadshows: 15 & 16 oktober

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.