Er is grote onvrede onder ANVR-leden over het feit dat de Lufthansa Group vandaag is gestart met het heffen van € 16 op tickets die via distributiesystemen worden geboekt, zo laat Walter Schut (ANVR) desgevraagd weten aan TravelPro. De branchevereniging organiseerde vorige week een vergadering voor haar leden omtrent de kwestie.

“Het is aan de agent om keuzes te maken. Het is de beslissing van de agent of ze nog zaken willen doen. Wij denken dat zij daar oud en wijs genoeg in zijn om daarin keuzes te maken. Het is niet zo dat de wereld vergaat, maar het is wel een markant moment voor reisagenten die nu om een visie wordt gevraagd”, aldus Schut.

De ANVR nodigde Amadeus en Lufthansa uit om alles uit te leggen, in discussie te gaan en Q&A’s te beantwoorden, maar Lufthansa wilde niet in discussie met de reserveringssystemen en zegde af. Schut: “Dat vonden wij erg jammer. Er is de afgelopen drie maanden geen onderhandeling geweest, men zal niet meer om twee voor twaalf bij elkaar komen. Dit is een weloverwogen, maar een zeer ingrijpende stap voor agenten, Amadeus en andere reserveringssystemen.

Transparantie
De Lufthansa Group wil de honderden miljoenen aan kosten die worden gemaakt om tickets via GDS’en beschikbaar te stellen, indammen. Volgens Schut zal de stap van de Lufthansa Group mogelijk niet alleen gevolgen hebben voor de reisagent, maar ook voor de consument. “Wanneer andere airlines volgen dan wordt prijsvergelijken lastig waardoor de keuzevrijheid en de transparantie voor de klant gevaar loopt.”

Alternatief
Schut laat weten het alternatief van de Lufthansa Group grondig te hebben bekeken, maar is op z’n zachtst gezegd niet enthousiast. “Dat gaat van geen kant werken. De hele verwerking naar de back office, de mogelijkheden voor annulering, child fares tot wijzigen, de mogelijkheden zijn zeer beperkt.  Als je een GDS wilt ontwijken, dan moet je agenten wel wat bieden. Dat bieden ze absoluut niet. Ook verdwijnt voor de agenten de controle over de PNR, waardoor de agent op een gegeven moment echt niet meer weet waar de klant zit. Ook voor de zakelijke reiziger is werken met die tool een no go. We worden met deze oplossing de wei ingestuurd en agenten zijn daar best boos over”, aldus Schut. “Daarbij is het nog de vraag of de tarieven compleet en met de juiste prijzen worden geladen in de systemen.”