“Wij zijn er volstrekt niet blij mee en dat hebben wij ook tegenover elkaar uitgesproken”, aldus een duidelijk zichtbaar geïrriteerde Frank Oostdam (directeur/voorzitter ANVR) over de gang van zaken rondom de keuze van Air France-KLM om NDC en de daarbijbehorende GDS-toeslag. Van een KLM-boycot, zoals De Telegraaf suggereerde, is echter geen sprake, zo laat de ANVR middels een statement weten.

“Procedureel is het mij rauw op mijn dak gevallen. Wij kwamen in de pers tegen dat wij overleg hebben gehad. Ik zou het geen overleg hebben genoemd, maar gesprekken. We hebben ook nooit gesproken over de toeslag, wij hebben er niet eens over gesproken dat die er zou komen. Partnership is niet iets waardoor je een ander op achterstand zet en op dit moment is ons gevoel wel zo”, aldus Oostdam, waarop hij KLM bedankte voor het KLM-diner en Balm aankondigde als spreker.

Lees verder onder de video.

Ook in de wandelgangen was menig congresganger niet blij, voornamelijk niet met de GDS-toeslag, waarvan KLM heeft aangegeven deze te gaan invoeren. Retailers zijn bang de consument kwijt te raken ondanks dat er (technische) oplossingen worden aangedragen. “We raken een verdienmodel kwijt.” Volgens veel retailers is € 11 (per enkele reis) nooit het verschil tussen GDS en KLM direct.

“Dit is een grote stap terug in de tijd. Het huidige GDS-concept zoals dat in vrijwel de hele reiswereld wordt gebruikt, biedt een neutraal vergelijkingsplatform van alle luchtvaartmaatschappijen en toont het totale aanbod. De overgang naar het nieuwe boekingsplatform van KLM betekent het einde van die transparantie”, aldus Ed Berrevoets (algemeen directeur VCK Travel) eerder tegenover TravelPro.

Jeroen Martron (CEO Airtrade) liet aan TravelPro weten: “Ik begrijp dat KLM deze kant op beweegt, maar ze frustreren in een keer de hele trade. De Agency tool waar ze mee komen, kan nog niet eens de helft van wat een GDS kan. Er zitten nul interfaces aan naar systemen, dus ik heb daar geen hoge pet van op.”