De Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines moet compensaties betalen voor het annuleren van een vlucht van Eelde naar Corfu in 2015 nadat Hellas Travel van Rob van der Poel failliet ging.

Aegean Airlines moet ook de kosten van het ticket betalen voor de passagiers die een nieuwe vlucht hebben geboekt naar Corfu. EUclaim, de partij die de passagiers juridisch bijstaat, laat weten erg blij te zijn met met het vonnis van de rechter. In 2015 besteedde onder andere Omroep Max aandacht aan het onderwerp.

Nadat Hellas Travel niet langer aan haar betalingsverplichtingen kon voldoen, besloot Aegean Airlines haar vlucht op 17 juli 2015 naar het Griekse eiland Corfu niet meer uit te voeren. Daarmee zaten de passagiers met de gevolgen, waarbij menigeen zelf een vlucht regelde die destijds niet werd gecompenseerd. Ook werd de wettelijke compensatie voor vluchtannulering onder EU Verordening 261/2004 niet betaald door Aegean Airlines.

Nu heeft de rechter in het voordeel van de passagiers besloten dat Aegean Airlines verantwoordelijk is voor haar vluchten en zij niet aan haar vervoersverplichtingen heeft voldaan. De financiële compensatie wordt aan de gedupeerde passagiers toegekend eveneens als de terugbetaling van het ticket voor passagiers die zelf vervangend vervoer hebben moeten regelen.

Passagiers die een pakketreis hadden geboekt bij Hellas Travel waarvan hun vlucht met Aegean Airlines werd geannuleerd, wachten nog op een uitspraak van de rechter. Zij hebben naast het mislopen van hun vlucht zelf extra kosten moeten maken voor een vervangende vlucht of zijn helemaal niet op hun accommodatie aangekomen. Naar verwachting gaat de rechtbank nog prejudiciële vragen over deze kwestie stellen aan het Europese Hof van Justitie.