“Ten aanzien van dat lidmaatschap kan ik heel helder stellen dat het TUI aanbod niet verkocht kan worden door retailers die niet zijn aangesloten bij ANVR en SGR. Wij zullen altijd de consument de bescherming willen bieden die is afgesproken maar ook de transparantie die uitgaat van een ANVR lidmaatschap en dat betekent ook dat we van onze wederverkopers verlangen dat zij aan die basisvoorwaarden voldoen”, dat heeft Arjan Kers (General Manager TUI) vandaag desgevraagd laten weten aan TravelPro.
“Ik heb uitspraken gezien dat het voeren van een ANVR logo niet zo belangrijk zou zijn en er daarom overwogen wordt om uit de ANVR te stappen. Ik ben het daar absoluut niet mee eens; wanneer we onze branchevereniging verder willen professionaliseren, dan betekent dit voor de leden ook automatisch een bijdrage in hun eigen onderneming, in de toekomst”, aldus Kers. Afgelopen weekend liet Fred van Eijk (directeur Travel Counsellors Nederland) nog aan TravelPro weten dat Travel Counsellors overweegt het ANVR-lidmaatschap op te zeggen mocht er niks veranderen aan de €100 ANVR-bijdrage per ZRA.
Volgens Kers is het belangrijk voor de consument dat de reisbranche betrouwbaar en transparant is. “Het is belangrijk dat de consument weet wíe hen de reizen verkoopt. Reizen verkopen is geen hobby maar ‘serious business’. Ik vrees dat sommige ZRA’s het risico van reizen verkopen onderschatten, zeker onder de huidige reiswetgeving. De goede niet te na gesproken natuurlijk, want dat zijn er ook vele.”
“Het is voor de consument, maar ook voor de reisindustrie belangrijk dat de spelers in de branche bekend zijn, dat iedereen ze in beeld heeft. De introductie van een bijdrage per ZRA draagt daar zeker aan bij. Ik heb gelezen dat er de wens is om een werkgroep op te richten die zich specifiek met ZRA gerelateerde zaken bezig houdt. Dat lijkt me een uitstekend plan en dat komt ook ten goede aan de kwaliteit en de duidelijkheid.”
Eén reactie