Fred van Eijk (directeur Travel Counsellors Nederland) heeft in een goed gesprek met ANVR-directeur/voorzitter Frank Oostdam laten weten dat hij het liefst ziet dat de ANVR de €100 die de branchevereniging wil gaan heffen per ZRA van de tafel veegt. “We hebben aangegeven dat er een werkgroep moet komen met een aantal leden die tot gedegen fundamenten komen om een aantal zaken aan te pakken. Ik heb begrip voor het feit dat de ANVR met het wegvallen van drie grote leden haar huishouden anders moet gaan doen en daar zijn wij als leden ook verantwoordelijk voor. Worden de plannen niet gewijzigd, dan overwegen wij ons ANVR-lidmaatschap op te zeggen.”

Van Eijk en Oostdam ontmoette elkaar gisterochtend op het hoofdkantoor van Travel Counsellors Nederland. “Voor ons is de €100 per ZRA een ‘no go’. Jaren geleden zijn we in het Verenigd Koninkrijk al uit de ABTA (de Britse ANVR, red.) gestapt doordat daar ook kostenverhogende maatregelen werden genomen waar wij ons niet in konden vinden. Dat heeft geen enkele schade gehad op onze onderneming en op onze Travel Counsellors gehad. We zijn juist blijven groeien. Het aantal repeat customers nam toe en ook het aantal positieve aanbevelingen bleef groeien, evenals het aantal partners.”

“Het voeren van het ANVR-logo is echt niet zo belangrijk als de ANVR wil laten geloven. Daarvoor hebben wij met het opzeggen van het ABTA-lidmaatschap in Engeland voldoende bewijs. Het fundament is dat ik het in principe volledig oneens ben met de maatregel van €100 per ZRA. We zitten al sinds begin november in ons nieuwe begrotingsjaar en nu krijgen we vorige week over deze maatregel te horen en 3 januari moet er al worden besloten. Waar het om gaat is dat de begroting is goedgekeurd door hen en inmiddels geïmplementeerd en het is mijn taak om dat als zodanig uit te voeren en kan niet een kostenpost van 18,000 euro achteraf introduceren. Zo werkt het bedrijfsleven niet. Daarin kon Frank zich overigens wel vinden.”

Lees hier hoe andere ZSO’s over de €100 per ZRA denken.

Van Eijk bekijkt de €18.000 als een kostenpost die niks oplevert. “Als er voor een paar ton extra boekingen binnen zouden komen dan is het prima, maar dit gaat onze onderneming en de Travel Counsellors niks extra’s opleveren. De ANVR denkt natuurlijk: ‘Wat is nu €100 per ZRA’, maar het gaat om een donatie van €100 waar je niks voor terugkrijgt, want bijvoorbeeld het ANVR-logo mogen ze al voeren in combinatie met ons eigen logo. Wij betalen als bedrijf al voor het ANVR-lidmaatschap en de ANVR heeft laten weten dat ze eigenlijk nooit contact hebben met onze ZRA’s. Wij betalen de volledige ANVR-contributie als onderneming en die belasten we niet door aan onze Travel Counsellors.”

Van Eijk vindt het ironisch dat, nu een grote online partij als TravelBird wegvalt als ANVR-lid, ZRA’s moeten ophoesten voor het financiële gat van de brancheorganisatie. “Wij hebben wel contact gehad met andere ZSO’s, maar voeren wel een eigen visie. Mijn voorstel is om de €100 per ZRA van de agenda te halen. Wij willen het constructief aanpakken. We zijn bereid om deel te nemen in een werkgroep om de tijd te nemen om een breder draagvlak te creëren. Zoals het nu gaat, gaat het veel te snel, veel te simpel en veel te kort door de bocht. Er moet een werkgroep komen met een aantal leden die tot gedegen fundamenten komen om een aantal zaken aan te pakken. Wij hebben al aangeboden om in die werkgroep plaats te nemen.”