Nu Thomas Cook Nederland melding heeft gedaan van financieel onvermogen bij SGR en heeft aangekondigd dat niet alleen de reizen voor vandaag (24 september), maar alle toekomstige reizen komen te vervallen, kunnen klanten hun reis omboeken bij reisbureaus en zelfstandige reisagenten die aangesloten zijn bij de ANVR.

Alle reizen die via Neckermann of Thomas Cook Nederland zijn geboekt of nog gepland staan, gaan niet door. Volgens SGR zijn er zo’n 50.000 gedupeerden. Deze mensen ontvangen binnenkort instructies voor het afwikkelen van de claim, maar kunnen ook naar een bij de ANVR aangesloten reisbureau of zelfstandige reisagent gaan die de consument verder helpt.

Er staan honderden reisagenten klaar om de gedupeerden te helpen bij het omboeken of bij het indienen van een claim bij SGR. TUI heeft een speciaal callcenter ingericht, de D-rt Groep zegt dat de medewerkers van hun 450 reisbureaus in het land klaarzitten om de reizigers op een goede manier verder te helpen, maar ook andere ANVR-reisbureaus hebben bijvoorbeeld een crisisteam geformeerd om klanten te helpen. De SGR heeft op haar website een speciaal telefoonnummer (070 30 711 11).

SGR heeft vanochtend ook  reisagenteninstructies gedeeld inzake het financieel onvermogen van Thomas Cook Nederland.