D-Reizen en Ryanair laten hun klanten extra betalen voor bellen met de klantenservice, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De bedrijven overtreden daarmee de wet. De Consumentenbond heeft een melding gemaakt bij de ACM.

Bedrijven mogen geen extra kosten rekenen voor klanten die naar de klantenservice bellen. De Consumentenbond onderzocht bij tientallen bedrijven hoe ze omgaan met die regels. Daarbij keken de onderzoekers naar bedrijven die in een vergelijkbaar onderzoek in 2015 slecht uit de bus kwamen.

D-reizen
De meeste bedrijven houden zich aan de regels, maar volgens de Consumenten doet D-reizen dat niet. Net als in 2015 rekent het extra kosten aan klanten die buiten openingstijden van de reisbureaus naar het 0900-nummer bellen. Dat mag niet. De Consumentenbond heeft de reisorganisatie hier – net als in 2015 – op aangesproken, maar het bedrijf heeft niet gereageerd.

Ryanair
Ook Ryanair, dat al berucht is vanwege zijn belabberde klantenservice, valt in negatieve zin op. Wie een telefoonnummer zoekt vindt enkel dure 0900-nummers. In een reactie laat Ryanair weten deze kosten te rekenen omdat klanten boekingen of wijzigingen ook (gratis) via de website kunnen doen.

ACM
De Consumentenbond heeft de zaken gemeld bij de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt. Deze kan ingrijpen en de bedrijven desnoods een boete opleggen. De Consumentenbond ontvangt regelmatig klachten over dure telefoonnummers. Het gaat hier vaak om informatienummers. Zo’n informatienummer gebruikt een bedrijf bijvoorbeeld voor bestellingen of advies. Hiervoor mogen wel kosten in rekening worden gebracht. Wel moeten bedrijven vooraf de kosten vermelden. En als de kosten hoger zijn dan €0,15 per minuut, dan moeten ze ook het maximumbedrag per gesprek vermelden.