Er kom geen doorstart voor de Duitse luchtvaartmaatschappij Germania nu ‘alle’ geïnteresseerde partijen zich hebben teruggetrokken, dat zegt curator Ruediger Wienberg tegenover diverse Duitse media. Germania liet 4 februari jl. weten dat het niet meer aan haar betalingsverplichtingen kon voldoen en stopte onmiddellijk haar activiteiten.

De curator liet in een statement weten dat men letterlijk de rode loper had uitgerold voor geïnteresseerde partijen, maar het belangrijkste probleem was de tijdspanne van minder dan twee maanden om een oplossing te vinden. Doordat de redding van Germania is mislukt, krijgen de laatste 1.400 werknemers in de komende dagen hun ontslag.

Ook na het faillissement van Germania riep ANVR-directeur Frank Oostdam op tot het opzetten van een luchtvaart garantiefonds. Vorige week herhaalde hij die boodschap aan TravelPro kijkend naar de huidige situatie bij Jet Airways, waar de toekomst er weer iets rooskleuriger uitziet. Ook vandaag riep Oostdam via Twitter weer op tot een garantiefonds voor gedupeerde klanten van airlines.

Met het zomerseizoen al in aantocht en de vliegtuigschaarste op de markt, zou het proces voor potentiële investeerders moeilijker hebben gemaakt. “Het was tevens moeilijk om de verhuurders van vliegtuigen ervan te overtuigen om ons te blijven leveren, vooral omdat we de leasetermijnen niet konden betalen”, aldus de curator. “Daarbij heeft het vliegverbod voor de Boeing 737 MAX de situatie recentelijk verergerd, omdat daardoor vliegtuigen schaarser zijn.”

31 maart was de uiterste datum om Germania te redden. De curator zegt dat werknemers die hun baan verliezen goede kansen hebben om ergens anders aan de bak te komen. “Veel bedrijven behoefte hebben aan geschoolde werknemers en er wordt wanhopig naar piloten en technici gezocht. Medewerkers die bijvoorbeeld op de administratie werken, zouden elders ook goede kansen op werk moeten hebben.”