GroenLinks is een petitie gestart om van de trein de goedkoopste en makkelijkste manier van reizen te maken tot 750 kilometer. Wanneer de petitie een succes wordt, wil de partij deze inzetten als argument in het debat. “Andere partijen zullen dit geluid serieus moeten nemen”, aldus GroenLinks. Daarnaast wil de politieke partij vluchten tussen Schiphol en Brussel uitfaseren.

“Vliegtickets worden steeds goedkoper, terwijl treintickets duurder worden. Voor zo’n € 40 vlieg je naar Praag terwijl een enkeltje met de trein bijna € 180 kost en je 11 uur onderweg bent. Dit is de wereld op zijn kop”, aldus GroenLinks. “Van de vluchten die van Schiphol opstijgen, vliegt 35% niet verder dan 750 kilometer. Daarom vinden wij dat reizen tot 750 kilometer het goedkoopst en makkelijkst moet worden per trein.” De Consumentenbond liet begin dit jaar weten dat het berekende dat een stedentrip in Europa met de trein goedkoper is. Eelko van Drongelen reageerde daarop met de column ‘Trein goedkoper dan het vliegtuig? Dacht het niet!‘ die hij voor TravelPro schreef.

Op social media wordt lopen de reacties op  de petitie van GroenLinks uiteen. Zo wordt er onder meer gevraagd om eerst te zorgen voor snelle verbindingen in Nederland, waaronder op de lijn Groningen – Amsterdam/Rotterdam. “Daarmee ontsluit je grote gebieden waardoor je niet persé in de randstad hoeft te wonen, de filedruk neemt af en je stopt de leegloop in de ‘provincie’.”

Volgens GroenLinks wordt de luchtvaartsector constant een hand boven het hoofd gehouden. “Zij ontlopen steeds de verplichting om hun CO2-uitstoot te verminderen. Waar het kabinet onze energierekening verhoogt, mag de uitstoot van de luchtvaartsector maar doorgroeien. Zo is het onmogelijk om onze klimaatdoelen te halen. De luchtvaartsector draait op subsidie en belastingvoordeel. Zo betalen luchtvaartmaatschappijen geen belasting op kerosine en zit er geen btw op vliegtickets. Het is een politieke keuze om vliegen zo goedkoop te houden. Intussen worstelen treinmaatschappijen om hun internationale lijnen rendabel te houden. Nederland en Europa moeten meer investeren in het treinnetwerk en beter samenwerken. Zodat treinen de snelste, makkelijkste en goedkoopste optie worden. Zo krijg je meer mensen in de trein! Voor het klimaat, omwonenden en de natuur is meer treinen, minder vliegen veel beter en gezonder.” Op het moment van schrijven hebben al bijna 15.000 mensen de petitie getekend.

Er wordt nog altijd dagelijks meerdere malen gevlogen tussen Schiphol en Brussel, een reis die binnen twee uur gemaakt kan worden met de trein. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “In deze tijden van klimaaturgentie is het toch gek dat er zo vaak een vliegtuig gaat terwijl je met de trein sneller in het centrum van Brussel staat? Stoppen is de logische optie. Dat je niet het vliegtuig naar Maastricht kan pakken vinden we heel normaal. Terwijl de afstand van Schiphol naar Brussel korter is dan naar Maastricht.”