Het Duitse bedrijf Urlaubsguru, dat met het reisplatform Holidayguru in meerdere Europese landen – waaronder Nederland – actief is, overweegt om eerder dan gepland uit te breiden met een kantoor in Amsterdam en daarmee TravelBird-medewerkers nieuwe carrièreperspectieven te bieden.

“Door seizoen-fluctuaties is er de afgelopen maanden een achterstand in betalingen aan partners ontstaan en is TravelBird actief op zoek gegaan naar extra financiering. Helaas is dat niet tijdig gelukt”, legt het bedrijf uit. TravelBird is al jarenlang een goede partner van Holidayguru. “We betreuren deze ontwikkeling enorm. We hebben nauw samengewerkt met TravelBird en een goede relatie gehad met het TravelBird-team”, leggen de twee Holidayguru-oprichters Daniel Marx en Daniel Krahn uit.

Holidayguru werd in 2012 door Daniel Krahn en Daniel Marx opgericht. Vanuit Holzwickede, net over de grens bij Nijmegen, runt het bedrijf ook de internationale Holidayguru websites, die onder meer actief zijn in Nederland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk. Het bedrijfsmodel is dat van een reisbemiddelaar: het genereren van inkomsten gaat nu niet langer alleen via geaffilieerde netwerken, maar ook via een eigen online-boekingsproces evenals mediaverkopen met verschillende samenwerkingspartners en vakantiebestemmingen. Om in de toekomst nog internationaler te werken en beter te focussen op de Europese markten, kondigde Holidayguru in juli 2018 al aan kantoren te willen openen in diverse Europese steden. Op dit moment werken alle internationale teams nog vanuit het hoofdkantoor in Holzwickede, net over de grens in Duitsland. De Oostenrijkse Holidayguru heeft sinds 2013 al een eigen kantoor in Wenen dat met 20 werknemers naar eigen zeggen succesvol opereert in de Oostenrijkse en Zwitserse markt.

Uitbreidingsplannen
“Oorspronkelijk hadden we twee jaar genomen voor onze uitbreidingsplannen”, vertelt Daniel Marx. Daniel Krahn voegt toe: “De huidige marktreorganisatie geeft ons nu de kans om onze uitbreidingsplannen in Nederland te versnellen. Met ons merk Holidayguru willen we onze Nederlandse klanten een bekend platform aanbieden waar ze hun vakantie met vertrouwen en de bekende kwaliteiten kunnen boeken. Daarnaast bieden we in ons digitale reismagazine ook informatie over actuele trends en reistips”.

Touroperator
“Holidayguru, die op het moment alleen als tussenpersoon fungeert, overweegt met de uitbreiding naar Amsterdam ook het huidige businessmodel uit te breiden en in de toekomst zelf als touroperator actief te worden op de Nederlandse markt, naar het bussinessmodel van TravelBird. Een touroperator stelt kant-en-klare pakketten samen; of het nu vakantiepakketten, reizen of hotels, vliegtickets of cruises betreft. De operator koopt zelf de reisdiensten, berekent de prijs en verzekert de klant dat hij deze diensten aanbiedt; zelf of met behulp van zogenaamde fulfilment-hulpmiddelen. Als er iets misgaat met de reis dan is de reisorganisator wettelijk verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen.” Om de bovengenoemde plannen zo snel mogelijk te laten slagen, wil Holidayguru putten uit de jarenlange ervaring en expertise van het personeel van TravelBird en zo een gemengd team van reisexperts samenstellen. “We overwegen op korte termijn een kantoor in Amsterdam te huren. Omdat we verantwoord willen blijven groeien, hebben we zeker meer werknemers nodig voor onze nieuwe locatie in Amsterdam. Daarom hierbij een oproep aan alle Birdies!”