“Ik neem het mijzelf niet kwalijk dat ik Thomas Cook heb geboekt”, zo laat Leo van der Hoeven (directeur/eigenaar Reisburo Apollo en voorzitter ITAC) desgevraagd weten aan TravelPro. Hij spreekt over een zwarte dag voor de reiswereld.

Van der Hoeven is niet van mening dat Nederlandse reizigers het reisprofessionals kwalijk kunnen nemen wanneer zij hen Thomas Cook hebben geadviseerd. Op de vraag of hij het financieel onvermogen als reisprofessional niet had kunnen zien aankomen,  laat hij desgevraagd aan TravelPro weten: “Wanneer zelfs een groot Chinees bedrijf honderden miljoenen euro’s investeert, wie ben ik dan om mijn klanten geen Thomas Cook te adviseren? Ook tijdens de Courtesey Club werd er over de situatie bij Cook gesproken en destijds was er nog niemand die een faillissement zag aankomen.”

Toen die aanvullende eis van 200 miljoen pond werd gesteld, wist Van der Hoeven dat het fout zat. “Maar het kwaad is al tijden geleden geschied. Overigens zouden wij als ITAC vanochtend een meeting hebben bij Thomas Cook over de situatie bij de touroperator. Die afspraak was al een tijd geleden gemaakt, maar ging uiteindelijk natuurlijk niet door. Ook de ledenvergadering die we morgen als ITAC hadden staan, hebben we gecanceld. Iedereen moet vol aan de bak. Daarbij zijn de medewerkers fantastisch, want ze maken eigen uren vrij om mee te helpen. Bij deze wil ik dan ook mijn complimenten geven aan alle reisagenten en ZRA’s die zoveel werk doen voor hun klanten.”

Toch is Van der Hoeven ook kritisch op de markt. “Reisagenten, touroperators, hoteliers, airlines, we leven allemaal van kleine marges in de reiswereld. De mooiste business is zo ongezond en we blijven elkaar maar bekijken. De markt is zó vreselijk prijs gedreven, ik hoop dat we hier een les uit leren”, zo laat hij weten aan TravelPro.

Lees ook: Zorgen om Cook.

“Er gaan een hele hoop dingen door m’n hoofd. September is niet de beste maand voor de reisbranche. Ik denk bijvoorbeeld aan 11 september, OAD en nu dan Thomas Cook. Niemand zit hier op te wachten. Het is verschrikkelijk voor het bedrijf, voor de medewerkers, voor de reiswereld en voor de klanten.”

Voor reisbureaus betekent het financieel onvermogen extra werk en het inleveren van commissie. “En dat komt dan op een jaar dat voor de meeste al geen bijzonder goed jaar is. Naast alle sores voor reizigers is het ook geen goede zaak voor vertrouwen in de reiswereld. Kijken naar de oorzaken. Al die bedrijven met grote investeerders…”

“Wat ik overigens wel akelig vind is dat ze alleen melden dat ze de vluchten van 24 september cancelen. Ik ben overigens verbaasd dat er morgen niet wordt gevlogen, maar er zullen wel zeer zwaarwichtige redenen zijn dat dat gebeurt. Maar wat moet ik mijn klanten die vrijdag vertrekken vertellen? Mensen willen duidelijkheid. Of je nu op de trein of de bus staat te wachten of wanneer je een vakantie hebt geboekt. Gebrek aan info is killing.”