Tom-blog8Geweldig nieuws uit de cruisesector. Het afgelopen jaar was er ondanks economisch zwaar weer 12% groei. Meer dan 110.000 Nederlandse passagiers hebben een cruises gemaakt. Dat zijn er meer dan ooit tevoren.

Wat ik nou graag zou willen weten…waar werden al die boekingen gemaakt? Bij het reisbureau of rechtstreeks?

Het zou toch wel het toppunt zijn als een complex product als cruisen het beter zou doen via het directe kanaal dan via de reisadviseur.

Ik heb een rondje gebeld en wat schetst mijn verbazing, het boeken van een cruise is vaak makkelijker voor de consument dan voor de reisagent. Dan bedoel ik niet de standaard cruise, maar twee hutten naast elkaar voor de kinderen bijvoorbeeld.

Reisbureaus moeten maar eens een goed vergelijken welke cruisemaatschappijen agent vriendelijk zijn en welke de agent overslaat door drempels op te werpen en liever rechtstreeks naar de consument gaat.

Ik heb een lijstje in mijn hoofd van de cruisemaatschappijen die ik bij voorkeur zou boeken, jij ook? Een beetje sturen zou hier al heel veel kunnen helpen. Wie de klant heeft, heeft de macht.

Laten we er voor zorgen dat de cruiseklant in de toekomst geen Berend Botje neigingen krijgt, zoals je weet kwam die nooit weerom.

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl