Nieuws

“Long-haul low-cost op afstand houden”

KLM wil met de vandaag geïntroduceerde nieuwe tariefstructuur voor de Verenigde Staten en Canada, met de branded fares ‘Light’, Standard’ en ‘Standard Plus’ voor economy class stoelen, nog scherper de markt. “We willen er onder andere de long-haul low-cost concurrentie mee op afstand houden”, aldus aldus Harm Kreulen (directeur KLM Nederland) tegenover TravelPro.

De service aan boord bij KLM blijft onveranderd, evenals het sparen van Flying Blue Miles. Wie voor de goedkoopste optie (Light) gaat, mag alleen handbagage meenemen en kunnen hun vlucht achteraf wijzigen voor € 150. Later een koffer bijboeken kan ook, maar is duurder dan wanneer je in eerste instantie een Standard ticket zou boeken. Bij een Standard ticket is een koffer van 23 kilogram inbegrepen met dezelfde wijzigingen- en annuleringsvoorwaarden als bij Light. Wie Standard Plus boekt kan kosteloos of tegen betaling wijzigen of annuleren.

Daarnaast geeft Kreulen aan dat de luchtvaartmaatschappij de nieuwe tarievenstructuur logischer en eerlijkere vindt richting haar klanten. “Wie nu geen koffer mee wil nemen, hoeft er ook niet voor te betalen. Daar betaalde je wel altijd voor, of je nu wel of geen koffer bij je had.”. Vijftien procent van de KLM-passagiers neemt volgens Kreulen geen koffer mee. “Straks betaal je richting de Verenigde Staten en Canada dus minder als je geen koffer meeneemt.”

Voor de Elite en Elite-plus Flying Blue-leden (Silver, Gold, Platinum) is ruimbagage gratis. “Elite en Elite-plus leden die een Standard ticket boeken, mogen dan twee koffers mee.” Voor Ivory-leden geldt een korting van tien euro. Bij touroperator-tarieven en groepstarieven blijft de ruimbagage inbegrepen.

KLM introduceerde de branded fares in Europa ruim een jaar geleden. “Dat heeft ons geen windeieren gelegd. Het hangt onder andere van de concurrentie af of en wanneer we dit ook op andere continenten/bestemmingen gaan introduceren.” De trans-Atlantische joint-venture partners van KLM Air France, Delta en Alitalia doen ook mee in de nieuwe tariefstructuur.

 

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

MSC Star of November: TravelXL Katwijk

Volgende bericht

Roel Bouten aan de slag bij ITSC

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.