Op maandag 20 mei 2019 eiste de familie Ter Haar in de rechtbank in Utrecht een schadeloosstelling van €67 miljoen van de Rabobank. TravelPro was aanwezig en deed live verslag vanuit de rechtszaal.

Misschien wel de belangrijkste vraag die werd gesteld was: Waarom de Rabobank destijds OAD niet langer de tijd gaf om de onderhandeling af te ronden en een deal met investeerders te kunnen voltooien? Zoals tijdens de zitting bleek, na doorvragen van de rechters, was er een krediet van €7 miljoen nodig om die twee weken te overbruggen. Waarom de bank OAD niet die tijd gunde blijft gissen. Tegenover die €7 miljoen stond, zoals nu bekend, €24 miljoen aan zekerheden.

Er is dus onbegrip over hoe dit heeft kunnen gebeuren. De aanwezige heren van de Rabobank konden zich eerst geen telefoongesprek herinneren waarin om uitstel werd gevraagd, maar na doorvragen van de rechters kwam het geheugen deels terug en werd duidelijk wie, wanneer met elkaar gesproken had. Al zes jaar geven de voormalig aandeelhouders van de reisorganisatie en de Rabobank elkaar de schuld. “Als de Rabobank zich er niet mee had bemoeid, dan had het bedrijf nog steeds bestaan”, stelde de advocaten van OAD tijdens de zitting.

Lees meer in TravelPro 22 die vandaag op de mat ligt.